Så mycket omsätter Börspodden

Breakit - Så mycket omsätter Börspodden

Från vänster: John Skogman och Johan Isaksson. Foto: Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

De har blivit en maktfaktor på börsen. Men än så länge omsätter Sveriges tyngsta influencers inom finans mindre än en miljon. "Nu ska vi satsa mer på allvar", säger börspoddaren Johan Isaksson.

Börspodden har på två år gått från ingenting till en podcast med över 40.000 lyssnare som får svenska aktier att rusa - eller rasa.

Bakom podden står Johan Isaksson och John Skogman, två traders som drog i gång en podd under föräldraledigheten. I början var det mest på skoj.

"När vi startade hade vi aldrig kunnat tro att vi skulle nå såhär många människor. Det är vi extremt nöjda med", säger Johan Isaksson.

Och tillväxten fortsätter. Antalet lyssnare steg 22 procent under första kvartalet i år, jämfört med motsvarande period året innan.

Johan Isaksson säger att succén delvis kan förklaras med att Börspodden var först ut med att göra en aktiepodd på svenska.

“Men den framgång vi har haft säger också någonting om hur mediemarknaden har förändrats. Ingen av de mest populära näringslivspoddarna i Itunes görs av ett traditionellt mediebolag. Vi kan prata betydligt friare om börsbolagen än en person som är anställd på en tidning eller en bank. Det gillar lyssnarna”, säger han.

Som sagt: Antalet lyssningar har gått spikrakt uppåt. På intäktssidan ser det dock inte lika imponerande ut. Omsättningen i företaget Sthlm Börsmedia blev under 2015 blygsamma 831.000 kronor vilket innebär att intäkterna i princip stod still jämfört med året innan.

Vinsten blev 256.000 kronor, vilket kan förklaras med att börspoddarna inte tog ut någon lön under året. Det behövs inte - eftersom de lever relativt gott på trading.

“Från början var ju det här ett hobbyprojekt. Men nu i år har vi faktiskt börjat ta ut lön, för att det ska bli mer på allvar. Vi vill bygga ett riktigt bolag”, säger Johan Isaksson.

Börspoddens viktigaste intäktskälla är sponsorintäkter. De är en del av vad marknadsförare kallar för influencer-trenden - ett begrepp som främst förknippas med kända youtubers och Instagram-profiler.

Men i stället för klädmärken och energidrycker gör Börspodden reklam för finansiella tjänster - som nätmäklaren Degiro och tradingverktyget Infront.

“Just eftersom det var en hobby från början har vi inte varit jättehårdsäljande. Podcast är fortfarande ett nytt medium för annonsörerna att nå ut i, som inte har haft någon självklar plats i en marknadsbudget. Nu ser vi att det börjar förändras. Det är väl en sak vi ska bli bättre på nu: Att ta ordentligt betalt”, säger Johan Isaksson.

Att influencers får för lite betalt i förhållande till effekten av annonseringen är något som många i branschen vittnar om.

För Börspoddens del handlade dock fjolårets uteblivna tillväxt också om att John Skogman åtalades och dömdes för marknadsmissbruk.

“Marknadsmissbruk låter så hårt i förhållande till vad det faktiskt handlade om. EBM hävdar att han lurade en börsrobot på 2000 kronor vilket John inte håller med om. Det hade ju ingenting med podden att göra i sig heller, men i förlängningen ledde det till att både Nordea och Avanza hoppade av som sponsorer. Det var trist”, säger Johan Isaksson.

Han säger dock att annonsmarknaden verkar ha glömt den episoden nu. Sponsorintäkterna har gått upp 50 procent under första kvartalet 2016. Och Börspodden fortsätter expandera - bland annat med en bokklubb och den nya sajten Börsjobb - en jobbportal för finansbranschen.

“Det sker ett skifte på mediemarknaden nu som vi kan kapitalisera på. Det faktum att två amatörer med varsin billig mikrofon kan nå en stor publik, inom ett väldigt nischat ämne och på så kort tid, säger någonting om det nya medielandskapet”, säger Johan Isaksson.

Läs fler artiklar
LÄS MER