Sök

Stort sparpaket på Readly – var femte får gå

ReadlyMedierBörs

Mats Brandt tf, vd Readly. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Readly har haft en svag utveckling, både i resultaträkningen och på börsen.

Nu sjösätter ledningen ett batteri av åtgärder i ett försök att vända skutan.

Readly-aktien har fallit med 85 procent under det senaste året. Parallellt har stora delar av ledningen bytts ut och förra året slutade med en rörelseförlust på över 200 miljoner kronor. Dessutom såg bolaget sig nödgat att sänka ambitionen vad gäller tillväxt. 

På torsdagsmorgonen gick bolaget bakom tidnings- och magasinplattformen ut med en plan i ett försök att vända utvecklingen. 

För det första handlar det om personalminskningar, 30 anställda ska bort (inklusive konsulter). Bolaget hade 150 anställda (också inklusive konsulter) i slutet av förra året. 

För det andra ska bolaget höja priset ut mot kund. På den brittiska marknaden är det redan genomfört och där jackades priset upp med 25 procent till nästan 10 pund i månaden. 

“Prishöjningar planeras för ytterligare marknader under 2022”, skriver Readly. 

För det tredje handlar det om ökade investeringar inom produktutveckling. Syftet är att “förbättra användarupplevelsen och öka innovationstakten och den produktdrivna tillväxten”.

För det fjärde ska bolaget minska marknadsföringskostnaderna. Det handlar om att Readly ska styra om marknadsföringen och lägga mest krut på de marknader som har bäst avkastning. Samtidigt som de totala reklampengarna ska minska, står tillväxtmålet om 25 procent kvar. 

“Flera av de åtgärder vi tillkännager idag innebär att vi måste ta tuffa beslut, men de är också nödvändiga för att säkerställa att vi får ytterligare momentum i vårt arbete att växa mer lönsamt”, säger Mats Brandt som sedan början av året är tillförordnad vd på magasinplattformen. 

Läs mer