Sök

Corlin Eyewears solglasögon bärs av Hollywood-kändisar

Corlin Eyeweare-handel

Tobias Göransson och Olle Sandberg, Corlin Eyewear. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Vill erövra världen med sina solglasögon.

Det var i Kalmar som de träffades, Tobias Göransson och Olle Sandberg. Efter att egentligen inte ha varit särskilda nära vänner bestämde de sig för fem år sedan för att start företag ihop. 

Produkten? 

Solglasögon.

“Till en början hade vi bara en modell i fem färger”, berättar Tobias Göransson. 

“Det är bara de senaste två åren som vi har kört det här på heltid.”

Man skulle kunna säga att det var först det senaste året som det har tagit fart ordentligt. Från studentrummen i Kalmar sitter Corlin Eyewear numera i Stockholm, och deras solglasögon har hittat till Hollywoodkändisars ryggnäsor. Bland annat har de lyckats fått artisterna Rita Ora och Jessie J på kroken och även High School Musical-skådisen Vanessa Hudgens använder deras brillor. 

Nu tar bolaget in 2,1 miljoner i en nyemission där riskkapitalbolaget E-business Partner, som tidigare investerat bland annat i Snusbolaget och Stor & Liten tar den största delen. Även Nordic Nests vd Bank Bergström går in i nyemissionen. Trots att både E-business Partner och Bergström har kopplingar till Kalmar och håller till i den småländska metropolen kände inte Tobias Göransson och Olle Sandberg dem sedan tidigare.

“Jag kontaktade honom på Linkedin och han tyckte idéen var bra, så det var så vi fick med honom”, säger Olle Sandberg.

Förra året omsatte Corlin knappt 2 miljoner och gjorde en liten förlust. Men sedan dess har de ökat takten rejält. Från att bara haft 5 återförsäljare för ett år sen finns deras glasögon nu hos 120 återförsäljare. Merparten av intäkterna kommer fortfarande från den egna e-handeln, som även i framtiden är tänkt att vara dragloket. 

Konkurrensen på solglasögonmarknaden måste vara stenhård – hur gör man för att klara det?

“Från början var vi fokuserade på att bara sälja solglasögon, men nu är vi mer fokuserade på att sälja varumärket”, säger Olle Sandberg. 

“Det är väldigt viktigt att vi håller kontakt med de kunder som vi har och de som har fått som är ambassadörer för bolaget.”

De strax över 2 miljoner som nu kommer in gör att de kommer att våga satsa mer med företagen och kan börja anställa.

“Förra året sålde våra storsäljare slut och vi hade inte kunnat bunkra upp, det kommer vi kunna göra i år”, säger Olle Sandberg.

Läs mer