Team together vill få fler att donera – genom att företag tar kostnaden: "Kan driva mer försäljning"

Team togetherUkrainaHållbarhet

Erik Enger Karlson och teamet bakom Team together. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Gänget bakom Team together tror att företagen kan driva försäljning genom att synas i bra sammanhang och vinna kundernas förtroende istället för med rabatter.

Erik Enger Karlson kombinerar studier vid Handelshögskolan i Stockholm med livet som entreprenör. Tidigare i veckan blev det officiellt att han tilldelades ett nyinstiftat stipendium från Anders Walls stiftelse, ett stipendium på 200.000 kronor som ska stötta unga talanger inom entreprenörskap och kreativt tänkande. 

Och verksamheten som Erik Enger Karlson bestämt sig för att bygga upp är kanske extra aktuell just nu. Med bolaget Team together har han nämligen tagit fram en tjänst som ska göra det enklare för konsumenter att skänka pengar när de handlar online. 

Bland annat arbetar bolaget nu med att stötta SOS Barnbyars arbete i Ukraina. 

“Jag träffade mina medgrundare Nils Berg och Sebastian Thunman på en prisutdelning inom Ung företagsamhet. Jag har en bakgrund som tech och han inom socialt entreprenörskap. Vi började prata om hur företag arbetar med socialt ansvar, och såg att ansvaret ofta ligger på kunden. Att man ska skänka pengar i en bössa i butiken”, säger han och förklarar sedan bolagets idé.

“Som vi ser det borde företagen vara de som donerar sina pengar till det som kunden tycker är viktigast. Det skapar ett högre förtroende för företagen och de kan visa att de står för kundens värderingar.”

Företaget har bland annat tagit fram ett tillägg i webbläsaren som gör det enkelt för kunderna att hitta företag som väljer att donera pengar vid kundernas köp, där kunden själv också kan välja välgörenhetsorganisation att donera till.

“Marknadsföringsbudgeten går till välgörenhet istället för att gå till Facebook och Google.”

För butikerna finns alltså fördelar i att det driver trafik, men också att de får synas i ett bra sammanhang. 100 procent av donationerna går till välgörenhet och Team together får provision av butikerna när de driver trafik. Några av de företag som Erik Enger Karlsons bolag idag samarbetar med är Adlibris, Cervera, Lindex och Nakd.

De har även utvecklat tekniken för att kunna erbjuda djupare samarbeten, där de med nätapoteket Meds nyligen såg till att skänka en del av all försäljning av bolagets egna produkter till välgörenhet.

“Det finns forskning på att cause marketing kan driva mer försäljning än rabatter om man arbetar med det på rätt sätt. Och det finns problem med över-rabattering, där personer vänder sig till butiker när det bara är rabatt”, säger Erik Enger Karlson.

Andreas Johansson, programansvarig vid Handelshögskolans företagsinkubator SSE Business Lab, lyfter också fram att Erik Enger Karlson är en av de yngsta grundarna i inkubatorns historia.

“Flera av Sveriges främsta entreprenörers resa började på Handelshögskolan. Detta stipendium uppmärksammar för första gången framtidens potentiella unicorn-grundare redan under studietiden”, säger han.

Team togethers tjänst lanserades 2020 och bolaget har hittills tagit in kapital i en ängelrunda där bland annat Netlights grundare deltagit. Bolaget har också planer på att ta in ytterligare kapital i år.

Just nu studerar Erik Enger Karlson andra året av tre på Handelshögskolan.

Vad är målet framåt?

“Det kommande året vill vi fortsätta utöka teamet. Inom två år planerar vi att gå från fyra till åtta anställda och vi vill etablera oss som det självklara valet på marknaden inom cause marketing och för företags CSR-arbete med innovation och som experter på området.”

Under 2021 handlade kunder för 1 miljon via Team togethers plattform och under de två första månaderna under 2022 har det redan kunderna redan handlat för nästan en halv miljon. 

Läs mer