När Breakit förra året kartlade ägandet i den svenska e-handeln var Eequity en av de största. Då ägde de 17 svenska bolag och hade bland annat bolag som Ideal of Sweden, Nakd, Kidsbrandstore, PS of Sweden och Aim’n i portföljen. De gjorde sig också en rejäl hacka (för andra gången) när Pricerunner såldes till Klarna i november. Nu ger de sig in i ytterligare ett segment av e-handeln när de köper hälften av e-handlaren Zoo.se för 300 miljoner. ”Vi tycker att marknaden för djurprodukter är väldigt outvecklad, och en väldigt liten andel går på nätet”, säger Patrik Hedelin, grundare på Eequity till Dagens Industri. Han pekar också på ett uppsving för husdjursbranschen under pandemin, när hemmasittande har gjort att många har blivit sugna på att skaffa hund eller katt. Men trots det är husdjursmarknaden ganska outvecklad på nätet. Bara 10 procent av försäljningen sker på nätet i Norden. Betydligt mindre än i både USA och Storbritannien. "Vi tycker att de konkurrenter som finns på marknaden är ganska digitalt outvecklade. Så vi ser en stor möjlighet i både att den underliggande marknaden växer snabbt och att vi kan öka vår marknadsandel”, säger Patrik Hedelin. Förutom e-handeln har Zoo.se också 10 fysiska butiker, ett antal som Eequity vill dubbla inom fem år. Patrik Hedelin säger till Dagens Industri att bolaget omsätter 400 miljoner och har bra vinstmarginal. De senaste siffror vi kan hitta är från 2020 och då ligger omsättningen på 153 miljoner kronor med en vinst på 4,6 miljoner.