Bzzt gasar igen – får in nya cash från guldkung och miljardärer

BzztTransportlast mile

Sven Wolf, vd och grundare på Bzzt. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Efter ett par tunga år håller minitaxibolaget Bzzt på att resa sig igen. Fokus ligger nu på ultrasnabba leveranser av restaurangmat och livsmedel.

Nu kliver flera tunga namn in i ägarlistan: Bonnier, Avito-grundarna, reklambyrån King och en guldkung.

“Vi har flera kunder på kö”, säger Bzzts vd Sven Wolf och berättar om den geografiska breddningen, det ambitiösa målet och den största utmaningen just nu.

Pandemin höll på att knäcka Bzzt vars verksamhet bygger på en flotta av små, eldrivna fordon som kallas “podar”. Persontransporterna mer än halverades och reklamintäkterna försvann nästan helt. 

Lösningen blev, som Breakit tidigare rapporterat, en omställning mot det som har kommit att kallas “instant last mile”, det vill säga transporter på momangen. I Bzzt fall handlar det framför allt om restaurangmat, men på sistone även dagligvaror och e-handelspaket. Ofta agerar Bzzt sdå som en underleverantör till de större budfirmorna, 

“Vi har fått bra fart på det här och efterfrågan är enorm. Vi hjälper många kunder och vi har flera på kö”, säger Bzzts vd Sven Wolf till Breakit. 

Avskrivna skulder

Parallellt med den verksamhetsmässiga omställningen har Bzzt genomgått en företagsrekonstruktion. Den processen är nu helt avslutad och Sven Wolf uttrycker tacksamhet mot de fordringsägare som gick med att skriva av skulder om drygt 20 miljoner kronor. 

Under andra halvåret har Bzzt-ledningen jobbat med att stärka balansräkningen ytterligare och nyligen blev en finansieringsrunda på cirka 20 miljoner helt klar. 

“Den här rundan har i praktiken finansierat oss sedan i somras och ska räcka i drygt ett halvår ytterligare”, säger Sven Wolf. 

Bland de nya ägarna hittas Sam Bonnier via familjebolaget Simhold samt Jonas Nordlander och Filip Engelbert, duon som grundade och sedan sålde den ryska Blocketvarianten Avito. Reklambyrån King äger numera aktier i Bzzt och det gör även Sverker Albrektson som kontrollerar Guldfynd, Albrekts guld och Hallbergs guld. 

“Sverker Albrektson är en riktigt skön 83-årig gentleman som jag fått det stora nöjet att lära känna under det här året”, säger Sven Wolf som var med att grunda bolaget och som fortfarande är största ägare. 

Kapitalet från de nya och de redan befintliga ägarna går till teknikutveckling och till den geografiska breddning som Bzzt har inlett under året. 

“Sedan ett par månader tillbaka finns vi i Sveriges tre största städer och våra kunder önskar att vi går in i fler städer”, berättar Bzzt-chefen för Breakit. 

Hittat sin roll

Bolaget har inga planer på att bygga upp någon konsumentinriktad portal, eller några så kallade “dark stores”. Affärsidén är snabba och miljövänliga leveranser i rollen som underleverantör till de mycket större och riskkapitalbackade budbolagen, exempelvis Foodora och Bolt Food, och de stora livsmedelskedjorna. Bolaget får även uppdrag direkt från restauranger och butiker.

“Vi ska bli bra på att hjälpa så många som möjligt och på så sätt nå skalfördelar. Lite som en infrastruktur för leveranser på 15 minuter”, säger Sven Wolf. 

Under det första pandemiåret, 2020, halverades omsättningen till drygt 5 miljoner. När 2021 går mot sitt slut kan Sven Wolf konstatera att bolaget har studsat nästan hela vägen tillbaka.

“Vi kommer nog att landa där norr om 10 miljoner igen. Ambitionen är att växa snabbt men kontrollerat. Och behålla de positiva ‘unit economics’ som vi har nått nu”. 

Han räknar med att break even-punkten ligger klart högre. 

“Om vi kan tredubbla omsättningen så är vi där. Ett internt mål är att nå dit under 2022. Det är verkligen inte omöjligt för oss som det ser ut nu”, säger Sven Wolf. 

Det finns dock en flaskhals: bemanningen. Det råder huggsexa om kurirer och Bzzt vill särskilja sig genom att ha “schyssta och bra villkor”, vilket möjligen säger något om var de andra aktörernas ribba ligger vad gäller arbetsmiljö. 

“Vi vill vara ett självklart val för skickliga kurirer. Vi ligger ganska bra till på den punkten, men det finns mer att göra. Det blir lättare ju bättre det går för oss, då finns det mer att dela med sig av så att säga”, resonerar Bzzts vd. 

När Breakit pratade med Sven Wolf i januari 2021 förutsåg han en börsnotering för bolaget inom 24 månader. Nu har det gått snart tolv och enligt Sven Wolf börjar det snart dra ihop sig. 

“Bolaget har sikte på en notering. Det är inte omöjligt att tidplanen påverkas nu när vi fått in fler starka delägare”, säger han till Breakit. 

Läs mer