Avanza-topp kliver in i deras Redlocker – som nu har en ny idé: “Är en större grej”

RedlockerDraknästet
Clara Lidman och Liza Eriksson, grundare av Redlocker.

Clara Lidman och Liza Eriksson, grundare av Redlocker. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Deras vision om fria mensskydd gjorde succé i Draknästet – nu blickar de framåt: “Det är en större grej“

Redlocker har en vision om fria mensskydd överallt. Men planerna stannar inte där och redan nu har grundarna planer på att lansera fler produkter inom kvinnohälsa.

Liza Eriksson och Clara Lidman grundade sitt Redlocker som ett UF-projekt i gymnasiet redan 2018. Tanken var att lösa de problem som uppstår när det inte finns fri tillgång till mensskydd, med start på den egna skolan. När de två grundarna tog studenten 2019 fortsatte de sedan att arbeta på sitt bolag och hösten 2020 var det lansering på riktigt. 

Sedan dess har det gått fort för bolaget som bland annat synts i SVT-programmet Draknästet – där de lämnade med investeringar från samtliga drakar. 

“Resan har gått extremt snabbt. Det har egentligen hänt mycket både fram till och efter att programmet spelades in och sändes. Men vi har fyrdubblat teamet och försäljningen har ökat kraftigt sedan dess”, säger Clara Lidman och fortsätter:

“Vi har också börjat etablera oss mer i Norge, vi finns idag i alla skandinaviska länder, liksom Storbritannien och Estland. Men det är Sverige som är vårt fokus just nu och där den mesta försäljningen sker.”

Totalt har Redlocker i år tagit in 4,4 miljoner kronor, det inkluderar investeringen i Draknästet och från ytterligare två personer. Näringslivsprofilen Lena Apler har även gått in som ordförande i bolaget och precis nyligen har även Avanzas CIO Peter Strömberg klivit in i styrelsen. 

Kombinerar affärer med välgörenhet

Hur det går för bolaget i år vill grundarna inte avslöja något om innan bokslutet är stängt. Däremot kan de avslöja att de idag har över 800 automater ute i Sverige.

Själva affärsmodellen går ut på att kunden hyr in automater med mensskydd på en månadsprenumeration. Antingen med löpande påfyllningar eller efter behov. Redlocker har kvar visionen om att kunna erbjuda mensskydd fritt i skolorna, där olika företag kan välja att sponsra automater.

“Det handlar om att göra det tillgängligt i skolverksamheter och då tar vi hjälp av de som har ekonomiska möjligheter att genomföra den förändringen. Vi arbetar exempelvis med Sandvik som själva har Redlocker på alla sina svenska siter. De har sponsrat flera skolor med Redlocker”, säger Clara Lidman.

När Liza Eriksson och Clara Lidman lägger fram visionen för Redlocker är det däremot inte bara mensskydd som finns med i planen, även om de är kryptiska kring sin nästa lansering. Men duon säger bland annat att det har koppling till bolagets nya styrelseledamot Peter Strömberg och att det handlar om att de vill fortsätta utveckla området inom kvinnors hälsa med olika produkter.

“Det är en större grej som än så länge är ganska konfidentiellt. Men vi kan berätta att vi ska lansera en produkt som det finns ett minst lika stort behov av inom samma segment, med en lång väntelista på befintliga kunder”, säger Liza Eriksson.

Viktigt att vilja skapa förändring

Grundarna lyfter fram Redlocker som ett bolag i hög grad drivet av värderingar och de tror att impact-drivna bolag bara kommer bli viktigare framöver.

“Jag tror det kommer dyka upp fler företag som är drivna på det sättet, som vill driva förändring. Men också att konsumenter kommer bli allt mer medvetna om vad de gör för val och att företag inte kommer undan med en dold agenda. Det är lätt som privatperson att inte ha koll på var det klirrar i kassan på sista raden”, säger Liza Eriksson och fortsätter:

“Det förundrar mig, varför går så lite kapital till kvinnor. Det finns en negativ spiral där kvinnor stängs ute och vi vill vara med och förändra den bilden. Vår automat är en början för en mycket större förändring som vi kommer skapa.”

Även hållbarhetsfrågor kommer upp som en viktig aspekt i bolaget. Minst lika viktig som jämställdhetsfrågan enligt duon bakom Redlocker enligt grundarna som tillägger att de har all sin produktion i Sverige idag.

Hur ser klimatutmaningarna ut i tillverkningen av mensskydd?

“Det finns inga globala lagar och standarder. Det är en ganska stor djungel på marknaden, både bland svenska och internationella alternativ, med olika kemikalier och annat som inte är bra för vare sig miljön eller kvinnokroppen”, säger Clara Lidman.

Liza Eriksson fyller i: 

“Något som brukar dyka upp i diskussionen är om inte exempelvis menskoppen är mer nutid sett till hållbarhetsfrågan. Vi båda tycker att menskoppen är ett superbra alternativ och det är konstigt att den inte fått större utrymme. Trots det tror vi att det kommer ta lång tid innan något annat tar över platsen som bindor och tamponger har i dagsläget.” 

Läs mer