Rånvågen sätter skräck – men budbolagen gör ingenting

BudbeeFoodoralast mile
Julian Lee, vd på Airmee och Foodoras operativa chef John Denbratt. Foto: Press/TT/Montage

Julian Lee, vd på Airmee och Foodoras operativa chef John Denbratt. Foto: Press/TT/Montage

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Efter en biljakt i centrala Stockholm greps sju personer av polis. Männen, som var klädda som bud från DHL, kopplas till organiserad brottslighet och polisen misstänker att de planerade att kidnappa en näringslivstopp.

Tidigare i höstas rånades modellen och programledaren Farzan Athari på sin klocka när han öppnade dörren hem för ett falskt Foodora-bud. 

Gemensamt för flera av de uppmärksammade brotten är att rånarna har utgett sig för att vara bud – något som fick Foodoras operativa chef John Denbratt att ryta till.

“Det är klart att det är ett problem att kriminella kapar vårt varumärke”, sa han till Breakit i förra veckan.

Budbranschen har vuxit i enorm fart de senaste åren och har fått raketbränsle av pandemin när vi var alltmer isolerade i våra hem och behövde få saker hemkörda. Bolag inom den så kallade Last Mile-nischen har dessutom fått in rejält med riskkapital, i januari tog Budbee in en halv miljard och i mars kontrade konkurrenten Airmee genom att fylla kassan med 160 färska miljoner.

Litar till realtidsspårning

Trots de uppmärksammade rånen har inget av bolagen som Breakit vidtagit några särskilda säkerhetsåtgärder.

“Vi har realtidsspårning, så kunderna kan se när budet kommer”, säger Julian Lee, vd på Airmee men menar att det är omöjligt att kontrollera alla arbetskläder som finns.

“Skulle man vilja skulle det ju gå att trycka upp kläder också", säger han och fortsätter:

“Det vi skulle kunna göra är vara tydligare i vår kommunikation mot kunderna, att om de inte ser att budet är på väg ska de inte öppna”.

Samma sak svarar även Budbee, att buden kan följas direkt i appen och att kunden alltid har möjlighet att välja så kallad “no contact delivery”, alltså att budet lämnar paketet utanför dörren och kunden får ett meddelande. Det minskar både smittorisken, som många oroat sig för under pandemin, och risken för att det skulle vara ett falskt bud.

“Den absoluta majoriteteten av leveranserna sker på det viset numera”, säger Julian Lee på Airmee.

Läs mer