Sök

Dashl satsar på e-handel – bildar par med Nakd och får in mer cash

NakdDashle-handel

Nina Akbari och Arbilina Nissan, grundare Dashl samt Jarno Vanhatapio, grundare Nakd. Foto: Press.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Efter ett tufft fjolår laddar skönhetsbolaget Dashl nu om.

Med färska miljoner i kassan från en nyemission och en inbrytning i e-handelssegmentet är målsättningen aggressiv – att på sikt omsätta över 100 miljoner kronor.

Nina Akbari och Arbilina Nissan lanserade Dashl 2017 med ambitionen att digitalisera skönhetsbranschen. Med på resan har de fått en rad tunga investerare som klädjätten H&M:s riskkapitalbolag och affärsängeln Cristina Stenbeck.

I starten var affärsidén att via en digital bokningsplattform koppla ihop konsumenter med frilansande stylister. Men relativt snabbt breddades erbjudandet med egna skönhetssalonger som bland annat etablerades i H&M-butiker (för närvarande 5 stycken). Dashl startade också en egen skola där egna stylister utbildades.

Partnerskap med Nakd

Och nu tar Dashl nästa steg genom att starta försäljning av egna produkter där e-handel blir den viktigaste kanalen till kunderna. Den första lanseringen görs i samarbete med den snabbväxande modesajten Nakd. 

Tidigare har Nakd gjort liknande samarbeten med både influencers och klädmärken men det här blir första gången e-handlaren gör en satsning inom skönhetssegmentet. I ett första steg kommer 12 produkter för ögonbryn att lanseras och följas upp med ytterligare produkter i början på nästa år.

“Vi länge sett en stor potential inom e-handeln och egna produkter. Egentligen är det ett naturligt steg att erbjuda våra kunder inte bara behandlingar utan också produkter efter behandlingarna”, säger Nina Akbari, kommersiell chef på Dashl.

Hon räknar med att e-handeln inom några år kommer stå för halva intäkterna för Dashl. Förra året omsatte hela verksamheten 10,3 miljoner kronor med en förlust på 9,2 miljoner kronor

”Första halvåret i år var vi fortfarande påverkade av pandemin men under hösten har försäljningen tagit fart och i oktober växte vi med över 37 procent jämfört med september”, säger Nina Akbari.

Nyemission i våras

Kassan är dock fortfarande välfylld trots fjolårets kraftiga förlust och nu ligger fokus på stark tillväxt både i Sverige och på nya marknader:

“Vi genomförde en nyemission i våras på 13 miljoner. Idag finns vi på den tyska och svenska marknaden och planerar att gå in på fler marknader”, säger Nina Akbari.

 I samband med nyemissionen fick bolaget in en handfull nya ägare, bland annat investerade riskkapitalbolaget Uequity. Nina Akbari har också lämnat ifrån sig ordförandeklubban till Maria A Grimaldi, styrelseproffs och som tidigare var VD gamingbolaget Bublar Group. Storägaren H&M har dessutom satt in Camilla Henriksson (till vardags Global Innovation Manager på klädbolaget) i styrelsen.

“Det är alltid svårt att säkert lova något inför framtiden men målsättningen är att inom några år omsätta över 100 miljoner”.

Klimatfrågan är högt upp på dagordningen i hela samhället just nu, inte minst i näringslivet, hur jobbar ni med hållbarhetsfrågan?

 “För det första är social hållbarhet viktigt för oss. Vi jobbar proaktivt med att säkerhetsställa hållbarhet, god arbetsmiljö, utveckling genom vidareutbildning och schyssta arbetsvillkor i våra beauty bars. Sedan är vi noga med att inte använda oss av miljöfarliga produkter och har tagit bort så mycket plast som möjligt i våra förpackningar.  Men det går alltid att bli bättre”, säger Nina Akbari.

Läs mer