Sök

Analys

Åsa Johansson: Mycket mer än pengar att hämta genom influencers – nu ritar de om spelplanen

Caia cosmetics
Åsa Johansson är reporter på Breakit. Foto: Pressbild/Montage

Åsa Johansson är reporter på Breakit. Foto: Pressbild/Montage

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Hon har gått från en uppväxt i strålkastarljuset till att ta plats på näringslivets scen. Breakit har pratat med en rad källor om Bianca Ingrossos väg mot makten. Och uppfattningen flera av dem tycks ha om influencern är snudd på skrämmande, skriver Breakits Åsa Johansson.

“Ingrosso verkar betraktas som en nyckel till låsta dörrar. Och det kanske hon är.”

Breakits avslöjande om Bianca Ingrossos nya bolag, Ani Who, fick stor uppmärksamhet. I flera dagar var artikeln vår mest lästa och nyheten plockades upp av en rad andra medier. Att hon föddes in i offentligheten kan självklart vara en av faktorerna bakom det stora intresset för influencern – men hur blev Ingrosso en av makthavarna i det nya näringslivet? 

Vi bestämde oss för att prata med samarbetspartners, konkurrenter och människor i Ingrossos närhet för att få en bild av hennes väg mot makten i det nya näringslivet. 

Och en sak är säker: Bianca Ingrosso är mycket mäktigare än jag tidigare trodde.

Genom intervjuer med olika aktörer går det inte att ta miste på att samarbeten med Ingrosso handlar om betydligt mer än resultat i kronor och ören, och förhoppning om försäljning. Här finns mer än pengar att hämta, mycket på grund av relationen med hennes stora följarskara.

När Breakit frågar livsmedelskedjan Coop om varför just Ingrosso är ansiktet utåt i deras senaste reklamkampanj, där det marknadsförs en ny betaltjänst, kommenterade Johan Öhlin, tillförordnad chef marknad och kommunikation på Coop: 

”Det är inte enkelt att få folk att handla på ett nytt sätt och ändra sitt beteende. Så vi vill få ut budskapet på det mest effektiva sättet”. 

Att göra reklam för att locka folk att köpa kläder, mat eller vad det än må vara är en sak. Att försöka få människor att förändra sitt beteende är något helt annat. Och när Coop nu bemödar sig är det Ingrosso som jätten vänder sig till för att slå igenom bruset och få människor att bete sig på ett annat sätt än tidigare. Man kan ta det här så djupt man vill. 

När Breakit intervjuade Nelly om samarbetet med influencern tycks det vara relationen med följarna bolaget ville åt:

“Vi har använt Biancas makt och kraft för att tillsammans prata med målgruppen”, berättade Nina Ghazanfari, head of influencer marketing på Nelly.

Ingen av aktörerna Breakit har pratat med vill berätta vad ett projekt tillsammans med influencern kostar. Men samarbetet med profilen har haft tillräcklig betydelse för att leta sig in i börsnoterade Nelly Groups senaste kvartalsrapport, där tre stolpar nämns under rubriken “viktiga händelser”. Designsamarbetet med Bianca Ingrosso som “genererade uppmärksamhet, trafik och försäljning”, är en av dem.

Det här kittlar tanken ännu mer på hur marknaden kan komma att påverkas om Ingrosso faktiskt har ett e-handelsbolag som riktar in sig på mode på gång, det vill säga Ani Who. I en tidigare kommentar resonerade jag kring att hon, och andra stora influencers, kan komma att stöpa om marknaden om de går från att vara samarbetspartners till att konkurrera med etablerade aktörer. Nu tror jag snarare att det är en tidsfråga. Profiler som spelar i samma liga som Ingrosso är för vissa generationer starkare varumärken än storbolag. 

Ingrossos sminkföretag Caia Cosmetics, som milt sagt har en framgångssaga i ryggen, är ett bra exempel. Hur beroende är Caia av att Bianca Ingrosso är ansiktet utåt?

“Jag tror att man har kommit över en sån tröskel.”

Det svarar Henrik Aspén, partner på riskkapitalbolaget Verdane som förra året klev in som majoritetsägare i Caia, på frågan. 

Varken konkurrenten Lyko eller handelsprofessorn Sara Rosengren tror dock att så är fallet. 

Jag är beredd att hålla med. Det är inte bolaget som är det starkaste varumärket här, utan det är Ingrosso. Försvinner hon från företaget innan det står på egna ben – och slutar marknadsföra produkterna för sina många följare och Caias kunder – tar hon en stor del av konsumenterna med sig. 

Influencers av den här kalibern tar allt mer över som de starka och inflytelserika varumärkena.

Isabella Löwengrips försäljning av skönhetsbolaget Löwengrip Beauty till norska Dermanordic pekar åt samma håll. Genom affären slöts en konkurrensklausul som innebär att hon inte inte får starta ett nytt bolag inom samma bransch. I samma veva ingick det även att Löwengrip jobbar kvar med marknadsföring under en treårsperiod – det vill säga visar upp produkterna i hennes kanaler.

”Det blir en ganska mjuk övergång att göra så, att man är kvar och lär följarna och kunderna att bolaget kommer att stå på egna ben”, sa Löwengrip nyligen till Breakit. Hon påpekar samtidigt att det finns en skörhet i att hennes namn är så sammanflätat med hennes varumärke – men också att den största styrkan man kan ha när man driver bolag är att det finns en person som är kopplat till det.

Om e-handeln, och andra spelare också för den delen, till en högre grad kommer att styras av vilka influencers som är ansiktet utåt – och framförallt relationen de här profilerna har till sina många följare – är det hög tid för olika aktörer att dra i alla trådar i nätverket. 

Det är inte frågan om att ett maktskifte väntar. Det är redan här.

Läs mer