Arbetsmarknaden är mer värderingsstyrd än någonsin och hållbarhetsarbetet hamnar högt upp på listan när dagens talanger utvärderar potentiella arbetsgivare. I Universums årliga undersökning uppger exempelvis hela 38 procent av studenterna att de helt skulle välja bort en arbetsgivare som inte aktivt arbetar med hållbarhet. Dels utifrån miljötänk, dels utifrån social hållbarhet. ”För bolag som vill visa att de sticker ut kan hållbarhetsarbetet integreras i hela värdekedjan – även i tjänstepensionen!”, det slår Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på SPP fast. Hela 600 miljoner kronor varje dag, så mycket avsätter svenska företag till sina anställdas tjänstepension – pengar ni kan använda i ert hållbarhetsarbete. ”För att säkerställa att ni får en tjänstepensionslösning som uppfyller era hållbarhetskrav gäller det att först ta fram en målbild för den, genom att utgå från er övergripande hållbarhetsstrategi, era anställdas förväntningar och företagets vision. Lista sedan konkreta krav som ni vill att pensionsleverantören uppfyller”, säger Johanna. Läs mer om hur ni kan ställa hållbarhetskrav på er pensionslösning – och konkreta exempel – i SPPs kompletta guide! 4 SMARTA SÄTT FRÅN SPP – DRA NYTTA AV ER TJÄNSTEPENSIONSLÖSNING FÖR ATT STÄRKA HÅLLBARHETSARBETET OCH VARUMÄRKET: 1. KOMMUNICERA ERA FRAMSTEG Följ utvecklingen av er pensionslösning mot hållbarhetsmålen. Där kan ni få värdefull information som ni kan dela för att stärka varumärket både internt och externt, och visa att ni menar allvar med det etiska, sociala och miljömässiga ansvarstagandet. Här hittar du konkreta tips för hur ni kan nå ut med hur ni arbetar – och stärka ert varumärke! 2. ANVÄND ERT HÅLLBARHETSARBETE FÖR ATT LOCKA TALANGER För ett lyckat employer branding-arbete gäller det att ta avstamp i vad företagets befintliga och potentiella anställda tycker är viktigt. Hållbarhet hamnar högt upp på listan när dagens talanger utvärderar potentiella arbetsgivare. Med en hållbar tjänstepension får ditt företag ett nytt verktyg för employer branding – men det gäller att ni säkerställer att ni når ut med budskapet. Få smarta tips för hur ni kan jobba med employer branding kopplat till pensionen här! 3. BEHÅLL TALANGERNA GENOM ATT BYGGA ER FÖRETAGSKULTUR I en undersökning från Mc Kinsey år 2019 uppgav 72 procent av de tillfrågade företagen att bolagets syfte borde väga tyngre än dess vinst. Ett sätt att cementera företagets syfte och värderingar är att sätta upp gemensamma mål. Ta hjälp av hållbarhetsdata från er tjänstepensionslösning för att följa upp olika nyckeltal – och dela den gemensamma prestationen i era interna kanaler. Detta bygger en "vi-känsla" och höjer den interna stoltheten! Läs exempel på nyckeltal att följa och hur ni kan bygga kultur internt här! 4. RÄKNA PÅ OCH RÄKNA HEM ERT HÅLLBARHETSARBETE Företagen ni investerar i via tjänstepensionen kan både bidra till, och motverka hållbarhetsmålen. De senaste åren har politikerna varit tydliga med att investeringar i allt större utsträckning måste styras mot hållbara verksamheter om vi ska ha en chans att nå klimatmålen. För företag, oavsett bransch, innebär det att ett datadrivet hållbarhetsarbete i framtiden kommer bli allt viktigare. Oavsett bransch innebär detta att de företag som ligger i framkant och arbetar för att lyfta nyckeltal kopplat till hållbarhetskraven – även vad gäller tjänstepensionen – kommer att kunna räkna på, och räkna hem sitt arbete på både kort och lång sikt. Läs mer om hur ni lyckas räkna hem en tjänstepension som uppfyller era hållbarhetskrav här! Vill ha du hjälp att ställa hållbarhetskrav på ditt företags tjänstepensionslösning? Hör av dig till SPP på foretag@spp.se. Vill du veta mer om hur ditt företag kan få en tjänstepension att skryta om? Läs mer här!