Galen efterfrågan får Partykungen att flyga in Squid Game-dräkter

Partykungene-handelHållbarhet

Från vänster: En person klädd som en av skurkarna i serien Squid Game och till höger Partykungens grundare Joel Svensson. Foto: TT/Press/Montage

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

E-handlaren Partykungen är på väg mot nytt försäljningsrekord.

Samtidigt får rusande fraktpriser och klimatpåverkan grundaren själv att fundera på hur hållbart det är att skeppa engångsprylar från Asien.

“Vi har en roll att spela där”, säger Joel Svensson.

Covid-restriktionerna har släppt och svenskarna är sugna på fest. Samtidigt närmar sig Halloween – den tid på året när folk köper maskeraddräkter.

“Det här är vår motsvarighet till julhandeln. Det är en jäkla fart på lagret”, säger Partykungens grundare Joel Svensson.

Bolaget räknar nu med att omsätta 72 miljoner kronor bara i oktober månad, att jämföra med 54 miljoner i fjol.

Ökningen sker samtidigt som e-handeln i stort brottas med en rad problem, åtminstone på kort sikt.

Fraktpriserna ökar, många konsumenter längtar tillbaka till fysiska butiker och allt fler ifrågasätter det etiska i att handla nya prylar hela tiden.

Drabbades av inställda fester 

För Partykungen har det senaste året varit väldigt annorlunda från e-handeln i stort. 

“Vår bransch har missgynnats av pandemin då många sociala sammankomster har fått ställas in. Men under hela det här året har vi, i takt med att fler blivit vaccinerade, förberett oss och byggt upp lagret över tid”, säger Joel Svensson.

Han säger att bolaget just nu upplever en ganska extrem ketchupeffekt, inte minst i Norge, Danmark och Finland som haft strängare restriktioner än Sverige.

Squid Game är det tredje mest populära sökordet på vår sajt just nu

Allt är dock inte frid och fröjd i partyfabriken. 

Eftersom så många företag – inom allt från industri till handel – vill börja skeppa varor igen har fraktpriserna rusat med runt 1000 procent.

Joel Svensson berättar att Partykungen tidigare betalade 2000 dollar för att fylla och skeppa en fraktcontainer – nu är priset 20.000 dollar.

“Vi märker av det väldigt mycket. Det verkar som att alla är drabbade. Några av våra leverantörer har haft väldigt svårt att få fram produkter. I andra fall vet jag att det ligger produkter och väntar i en container i hamnen i Kina, där beställaren valt att vänta i hopp om att fraktpriserna ska gå ner”, säger Joel Svensson.

Ohållbara engångsprylar 

Klassiska partyprylar som engångsbestick och billiga maskeraddräkter som bara används en gång är lätta att ifrågasätta ur ett klimatperspektiv. 

Joel Svensson säger att bolaget absolut har en roll att spela i att sänka utsläppen. En idé för framtiden skulle kunna vara att hyra ut vissa maskeradkläder i stället för att sälja dem, säger han.

“Då skulle det bli att sakerna användes mer än en gång. Nu är det tyvärr ofta inte så”, säger han.

Är det hållbart på sikt att skeppa produkter från Asien till Europa på det sätt som ni gör idag? 
“Jag tror inte det. Jag vet flera leverantörer som tittar på att ta hem sin produktion från Asien. Det hade även varit en fördel nu rent ekonomiskt om vi haft produktion i till exempel Sverige. Då hade det varit enklare att få fram produkter till kunderna. Vi märker också att en del fabrikörer i Kina är oroliga över att tappa kunder av den anledningen. I vissa fall har jag hört att de erbjuder sig att sponsra fraktkostnaden av det skälet”.

Ett exempel på där kommersiella intressen krockar med klimatet är Partykungens senaste försäljningssuccé: Den röda Halloween-dräkten från Netflix-serien Squid Game.

Enligt Joel Svensson är det just nu huggsexa bland handlare om att få fatt i dräkter, som tillverkas i Asien och sedan måste flygas in om kunderna ska hinna få dem innan Halloween.

“Squid Game är det tredje mest populära sökordet på vår sajt just nu. Hade vi fått fatt i fler dräkter hade vi kunnat sälja ännu mer, men det finns inte tillräckligt många. I normala fall försöker vi skicka allt med sjöfrakt och tåg men i det här fallet har flyg varit det enda sättet att få fram produkterna”, säger Joel Svensson. 

Läs mer