Foodora har öppnat ett nytt affäsben som gör bolaget till ett fraktalternativ, heter det i ett pressmeddelande. Konceptet kallas för ”Foodora Go” som enligt meddelandet ”gör att bolaget tar ytterligare ett strategiskt steg in i leveransbranschen.” Vidare står det att det gör bolaget till en ”stark utmanare” bland andra aktörer, däribland Postnord och Budwheels.
”Vi kan last mile och har infrastrukturen på plats, och det här är därför ett väldigt naturligt steg för oss att ta. För foodora finns det oändliga möjligheter att bredda affären. Vi är en enorm handelsplats för digital handel där vi är pionjärer inom många olika områden och utvecklas ständigt”, skriver vd:n Hans Skruvfors i pressmeddelandet.
Gjorde vinst för första gången
Foodora har den senaste tiden växt kraftigt. I slutet av sommaren rapporterade Breakit om att bolagets snabba expansion lett till att det behövt anställa fler och bara i augusti tillsattes 500 tjänster.
Under 2020 ökat Foodoras intäkter från 146 miljoner till 704,6 miljoner kronor, enligt bokslutet. Rörelseresultatet landade på 743 000 kronor, rapporterar SvD. Enligt tidningen var det första gången var det första gången som Foodoras rörelseresultat var positivt.