Amazons nästa drag i Sverige – lanserar sponsrade sökresultat

Amazone-handelAmazon

Anna Nordlander, medgrundare på Amzello och Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Efter Prime-lanseringen fortsätter Amazon nu sitt intåg i Sverige med satsningar på flera produkter i själva marknadsplatsen.
Anna Nordlander är expert på Amazon och tycker att satsningen än så länge följer lanseringen i andra länder. Här i Sverige tror hon på en försiktig start för annonsprodukten – men att den på sikt har potential.

Amazon tar ytterligare ett steg i sin etablering på den svenska marknaden. Detta genom att lansera både sponsrade annonser, sponsrade varumärken och möjligheten för varumärken att etablera egna butiker på deras plattform. 

Det innebär att svenska företag nu kan betala för att lyfta fram sina produkter bland de många sökresultaten på marknadsplatsen. Ungefär på samma sätt som att man kan sponsra sökresultat på Google.

Anna Nordlander är Amazon-expert och medgrundare av Amzello, en byrå som ska hjälpa svenska företag som säljer eller vill börja sälja på den amerikanska jättens marknadsplats. Hon tror inte att det kommer ske någon rusning till Amazon i direkt anslutning till annonsprodukten – men att det finns stor potential även i Sverige.

“Initialt tror jag att folk kommer att vara lite långsamma på det här. Det har varit mycket avvaktande från Svenska företag, även om jag upplever att det skett något senaste månaderna som gör att fler intresserat sig”, säger hon och fortsätter: 

“Men jag är helt övertygad om att annonsbudgetar kommer att flyttas till Amazon på sikt.”

Varför då?

“För på Google letar besökarna också information och i sociala medier finns det också ett annat syfte bakom besöket. På Amazon är du för att shoppa, så det säger väl sig självt att kunden har ett annat state of mind när de surfar där.”

Det har gått ungefär ett år sedan Amazon först lanserade i Sverige, något som främst kanske uppmärksammades på grund av dåliga översättningar av innehållet på sajten. På senare tid har Amazon, förutom den här lanseringen, även sjösatt sitt Prime-erbjudande i Sverige och nyligen var Sverigechefen Gulfem Toygar ute på PR-turné med intervjuer i mängder av svenska nyhetsmedier.

Men att Amazon nu, ett år efter den första lanseringen, släpper många produkter samtidigt på den svenska marknaden är inget som Anna Nordlander höjer på ögonbrynen åt.

“Det man kanske inte är så uppmärksam på är att Amazon alltid är väldigt långsiktiga med sina lanseringar. Det var mycket prat om en dålig lansering, men om man följt dem ett tag så lanserar de aldrig med en färdig produkt dag ett. De lanserar med något som är bättre än ingenting och sen bygger de på efter hand”, säger hon.

Betyder den senaste tidens satsningar att de nu går in på riktigt i Sverige?

“Det blir ju en större satsning automatiskt eftersom att det tillkommer fler produkter. Men det tar tid att få saker på plats också. Många vill få det till att Sverige-lanseringen är annorlunda, men den följer ganska exakt hur lanseringen såg ut i Nederländerna och Australien också. De gick även där in med en avskalad produkt och har lagt på mer funktioner allteftersom. Amazon vill såklart få bort många barnsjukdomar innan de lanserar Prime som är deras stolthet.” 

Läs mer