Snusbolaget Haypp mot börsen – har inga konkurrenter

Haypp e-handel Snus
Snusbolaget Haypp mot börsen – har inga konkurrenter

Haypps grundare Henrik Nordström och Linus Liljegren tillsammans med vd:n Gavin O’Dowd.

Martin Hävner

Reporter

Vågen av bolag som vill in på börsen fortsätter att rulla. Senaste ut: Haypp som säljer snus på nätet.

Bolaget vill i samband med noteringen ta in 150 miljoner kronor som ska användas till förvärv.

“Det finns inga betydande konkurrenter”, säger Haypps vd Gavin O’Dowd till Breakit.

Rötterna sträcker sig till ett garage i södra Stockholm. Det var där två nittonåringar, Henrik Nordström och Linus Liljegren, startade snusförsäljning över nätet. Då hette bolaget Snusbolaget och året var 2009. 

Runt tolv år senare heter samma bolag Haypp (uttalas hajp), omsättningen ligger nära 2 miljarder kronor och nu ska hela rasket in på Stockholmsbörsens lista för tillväxtbolag First North. 

Haypp växte med en bra bit över 100 procent under 2020 och det var inte bara tack vare pandemin. Bolaget gynnas av två parallella, mycket tydliga skiften: dels från rökprodukter till traditionell snus och till tobaksfria nikotinprodukter, dels från offline till online. Bolagets hela omsättning genereras i e-handelskanalen. 

Köpt konkurrenterna 

De två största marknaderna är Sverige och Norge och här har bolaget redan förvärvat potentiella konkurrenter. 

“Det finns inga betydande konkurrenter online just nu. Nummer två på den svenska marknaden köpte vi i juni och nummer tre förvärvade vi i juli”, säger Haypps vd Gavin O’Dowd till Breakit. 

Nu vill bolaget förvärva ytterligare bolag, gärna på nya geografiska marknader där tillväxten är än brantare än i Norden. Haypp vill därför ta in kapital, 150 miljoner kronor närmare bestämt, och  det är en av anledningarna till att bolaget nu söker sig till den publika marknaden.  

“Vi behöver inget kapital för vår befintliga verksamhet och vi är redan lönsamma. Men om vi ser aktörer där ute, på våra existerande marknader eller mer troligt på nya marknader som vi vill expandera till, så tror vi att förvärv är en bra väg efter landskapet förändras så snabbt just nu”, säger Gavin O’Dowd. 

Bolaget letar företrädesvis efter e-handlare som liknar bolaget, om än mindre. Planen är sedan att använda sig av Haypps teknik och snabbt skala upp de nyförvärvade aktörernas affär. 

Haypp omsatte drygt 1,7 miljarder kronor i fjol. Tanken är att det ska växa till minst 5 miljarder kronor 2025.

Vanligt snus mindre viktigt

Det stora tillväxtsegmentet är de tobaksfria snusprodukterna, “nikotinpåsarna”, som till exempel Zyn från Swedish Match, som idag står för knappt hälften av bolagets intäkter. Den andelen kommer att växa, och betydelsen av vanligt snus kommer att gå ned i fast takt, resonerar Gavin O’Dowd. 

Medan lagarna som styr snusförsäljning är tydliga på de flesta marknader, är regelverket avseende nikotinpåsarna mer oklart och framväxande, eller “öppet” som Gavin O’Dowd uttrycker det. Men något större legalt hot ser han inte. Samhället i stort och politikerna är så intresserade av att få ner antalet rökare, resonerar Gavin O’Dowd och Haypps kommunikationschef Markus Lindblad i samtal med Breakit om man ska sammanfatta det grovt. 

Men att sända beroendeframkallande produkter över hela världen känns inte särskilt hållbart? 

“Tvärtom, och vi anser att vi ligger i spetsen på detta område. Vi mäter oss mot fem nyckelpelare i Parisavtalet, men vi fokuserar mest på folkhälsan. Vi vill att personer som konsumerar mer skadliga former av tobak, framför allt cigaretter, ska flytta över till säkrare produkter”, svarar Gavin O’Dowd.

Totalt kommer det att säljas aktier för 600 miljoner kronor i erbjudandet i samband med noteringen. Utöver emissionen på 150 miljoner kronor kommer befintliga ägare sälja för 450 miljoner kronor. Haypp värderas till nästan 2 miljarder kronor i upplägget.

Läs fler artiklar
LÄS MER