Matilda Djerfs kollektioner säljer slut – omsättningen exploderar för Djerf Avenue

Djerf Avenue e-handel
Matilda Djerfs kollektioner säljer slut – omsättningen exploderar för Djerf Avenue

Matilda Djerf och Rasmus Johansson/modellbild ur kollektionen. Foto: press

Towe Boström

Reporter

E-handelsbolaget Djerf Avenue går som tåget och räknar med att öka omsättningen från 19 till 80 miljoner kronor i år. Och även vinsten väntas rusa för influencerns snabbväxare.

“Hade vi köpt in större kollektioner hade vi kunnat sälja för mer, men vi ska aldrig producera mer än vad som är nödvändigt”, säger medgrundaren Matilda Djerf.

Influencern Matilda Djerf har alltid velat starta ett eget klädmärke – och för två år sedan förverkligade hon drömmen och grundade e-handelsbolaget Djerf Avenue tillsammans med Rasmus Johansson. Visionen är att skapa ett klädmärke som satsar på etisk och hållbar produktion.  

Djerf Avenue har minst sagt fått en rivstart och omsatte 19 miljoner kronor under sitt första verksamhetsår. Grundarna äger hela bolaget, som växer organiskt, och gjorde en vinst på nära 4 miljoner kronor under förra året. 

Bolaget samlar nära 200.000 följare på Instagram – men ligger ännu i lä jämfört med grundaren Matilda Djerfs följarskara som uppgår till 1,8 miljoner följare. 

Personalstyrkan består av 11 personer och fortsätter att växa, vilket är både roligt och utmanande, enligt Matilda Djerf som understryker att de aldrig kunnat göra den här resan utan sina kollegor.

”Det är en av de svåra aspekterna kring att driva bolag, att veta när man ska anställa, och att göra det rätt. Speciellt när vi saknar investerare och det är våra egna pengar. Men nu känner vi att vi har en bra bas att stå på”, säger Matilda Djerf. 

Rusar mot 80 miljoner kronor 

Djerf Avenue säljer genom egen e-handel och lägger stor vikt vid att redovisa hur kläderna tillverkas och under vilka arbetsförhållanden det sker. 

USA är den största marknaden som står för nära en tredjedel av omsättningen, följt av Sverige. 

Nu väntar ett ökat fokus på den amerikanska marknaden där bolaget satsar på ett lokalt kontor och ett nytt lager för att förbättra leveransen mot USA. Ett viktigt steg är även att lansera betallösningar som ska ge kunderna ökad flexibilitet, exempelvis att kunna köpa först och betala sen.

Trots att det återstår några månader på året har bolaget redan slagit sitt uppsatta mål om att dubbla omsättningen och passerat 50 miljoner kronor. 

”Om prognosen håller så ser vi ut att kunna omsätta 80 miljoner kronor i år, och om vi lyckas bibehålla årets vinstmarginal hela året ut så landar ebitda-resultatet (rörelseresultat före avskrivningar) på cirka 30 miljoner kronor. Det kan påverkas av hur aggressiva vi är i USA”, säger medgrundaren Rasmus Johansson. 

Matila Djerf är såklart stark i sina egna kanaler, men utöver det har bolaget legat rätt lågt med marknadsföring och samarbeten med influencers. I år har har de dock testat på kanaler som Facebook och Instagram, och öppnar upp för att skala upp satsningarna om den organiska tillväxten skulle börja dala. 

Bolaget växer helt organiskt men grundarna stänger inte dörren för att ta in kapital, och med det expertis, i framtiden i takt med att de skalar upp. 

Arbetar med mindre och hållbara kollektioner 

Djerf Avenue tillverkar sina produkter i Portugal och har i likhet med många andra e-handlare upplevt problem kopplat till pandemin, som nedstängda fabriker och förseningar. Det har lett till att bolaget inte alltid haft sina mest populära produkter i lager, vilket de själva menar har bromsat den redan snabba tillväxten.

”Vi jobbar inte med stora kollektioner, då vi vill undvika att överproducera. Hade vi köpt in större kollektioner hade vi kunnat sälja för mer, men vi ska aldrig producera mer än vad som är nödvändigt”, säger Matilda Djerf. 

Bolaget tittar nu på möjligheten att bygga upp ett större lager av tyger, istället för färdigtillverkade kläder, för att kunna bli mer flexibla och korta produktionstiderna. En annan satsning är att börja återvinna reklamerade kläder och skapa nya produkter av dem. 

Årets viktigaste shopping-högtider står för dörren, Black Friday och julhandeln, men det är inget Djerf Aveny lägger energi på.  

”Vi kör inga reor, det är helt passé och som att säga att ett plagg har gått ur säsongen. Vi tillverkar plagg som håller säsong efter säsong”,  säger Matilda Djerf. 

Läs fler artiklar
LÄS MER