Sök

Postnords push mot e-handlarna: Packa bättre!

Postnorde-handel

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Utlyser en tävling för att maxa packningen.

Under fredagen kom nya siffror som visar att e-handeln fortsätter att rusa. Under det andra kvartalet i år växte e-handeln med 8 procent jämfört med samma period förra året, enligt siffror från Svensk Handel. 

Samtidigt har den snabbväxande e-handeln en rad utmaningar att tackla kopplade till klimatet – allt från tillverkning till produktions- och leveranskedjor. Packningen av produkterna är ett annat huvudbry och flera av oss har säkert öppnat ett till synes stort paket för att inse att det rymmer en produkt som utan problem skulle kunna färdas i en betydligt mindre låda. Om paketen är mindre kan dessutom fler leveranser åka tillsammans och därmed begränsa påverkan på klimatet.

Var tredje skickat paket består av onödig luft

Postnord uppskattar att nära var tredje paket, runt 30 procent av dem, består av onödig luft vilket även irriterar många kunder. Postnord har gjort en undersökning med runt 1000 personer där runt 70 procent svarat att de tycker att paketen är för stora och innehåller för mycket luft. 

Postnord, som driver frågan om luft i paketen sedan tidigare, vill nu rikta fokus mot problemet genom att lansera satsningen “Airfluencers”. Det är ett initiativ för att hylla de luftsnålaste paketen där låter kunderna får nominera duktiga e-handlare.

Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt i en tid där e-handeln fortsätter att växa. 

“Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många”, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på PostNord. 

Vill hylla klimatsmartare e-handlare med tävling

Tävlingen Airfluencers drar igång under nästa vecka och den e-handlare med flest nomineringar blir utsedd till “Årets Airfluencer”. 

“Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är”, säger Peter Hesslin.

Läs mer