Desenio skyltar med vändning under sommaren

Desenioe-handel

Mats Qviberg och Fredrik Palm, vd i Desenio.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Desenios vinstvarning tidigare i somras sände ut chockvågor över den svenska e-handelssektorn.

Men nu har det vänt uppåt igen, skriver bolaget i onsdagens rapport.

Kommer ni ihåg eller var ni på semester? I början av juli meddelade Desenio att försäljningen i princip gjort halt under juni när solen sken och restriktionerna tagits bort. Väggkonstbolaget såg sig därför nödgade att kapa prognoserna för helåret. Aktien föll 46 procent samma dag.

“De borde skämmas”, röt Mats Qviberg, vars investmentbolag Öresund nyligen hade köpt en ganska stor post i bolaget, med adress till styrelsen och bankerna som satte bolaget på börsen i början av 2021. 

Nu har det vänt

Under onsdagsmorgonen kom bolaget med den slutgiltiga rapporten för det andra kvartalet. Själva kvartalssifforna var till stor del redan kända och det mest intressant fanns att läsa i Fredrik Palms vd-ord.

Det har vänt, är budskapet om man ska sammanfatta. Försäljningen under juli var 17 procent högre än under juni men var ändå negativt påverkad av att restriktionerna har lättats på många marknader. Men sedan har det förbättrats ytterligare. 

“Från den andra veckan i augusti är den positiva försäljningstrenden betydligt starkare än i juli. Halvvägs in augusti har vi en positiv organisk tillväxt och det ser för närvarande ut som att vi är på väg mot ett mer normalt konsumentbeteende när vi nu går in i den andra halvan av kvartalet”, skriver han i rapporten. 

“Vi är övertygade om att det "nya normala" shoppingbeteendet efter pandemin – när de marknadsfluktuationer som orsakats av Covid-19-relaterade restriktioner och lättnader av dessa ligger bakom oss – kommer att gynna Desenio Groups fortsatta tillväxt”, fortsätter han. 

Återstår att se om ägarna, inklusive Mats Qviberg, blir på bättre humör av den statusuppdateringen. 

Läs mer