Stark rapport från Oatly – försäljningen rusar

Oatly Foodtech
Stark rapport från Oatly – försäljningen rusar

Toni Petersson, vd Oatly

Finwire / Breakit

Oatly, mest känd för sin havremjölk med samma namn, redovisar kraftig tillväxt för det andra kvartalet.

Dryckesproducenten har haft det tufft på börsen under sommaren och frågan är om investerarnas aptit kommer att öka av delårsrapporten.

Omsättningen steg 53,4 procent till 146,2 miljoner dollar (95,3). Väntat enligt Factsets estimat var 147 miljoner dollar.

Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, blev -43,5 miljoner dollar (-1,2) medan justerade ebitda landade på -31,9 miljoner dollar (-1,2 miljoner dollar). Väntat var -35,4 miljoner dollar.

”Våra rekordintäkter under andra kvartalet överensstämde med våra förväntningar och visar en bred tillväxt över geografier och försäljningskanaler, trots vissa covid-19 och startrelaterade motvindar vi upplevde under kvartalet. Vi utökar hela tiden den globala produktionskapaciteten för att stödja vår långsiktiga tillväxt och lanserar viktiga partnerskap och distributionsavtal med framstående kunder globalt", skriver bolaget. 

Oatlys prognos för helårsförsäljningen är 690 miljoner dollar, vilket skulle motsvara en tillväxt på 64 procent. Analytikernas snittprognos på denna punkt låg på 682 miljoner.

I anslutning till kvartalsrapporten tillkännager Oatly att man under andra halvåret ska bygga ut produktionen i USA för att addera motsvarande 75 miljoner liter, för att kunna producera 225 miljoner liter årligen.

Vidare förväntar sig bolaget att produktionen kommer öka 200 procent från slutet av 2020 till slutet av 2022.

Aktien har rasat i sommar

Oatly noterades i New York i mitten av maj. Introduktionskursen låg på 17 dollar. Under premiärdagen stack aktien kraftigt uppåt och den fortsatte norrut de efterföljande veckorna för att i början av sommaren nå nästan 29 dollar. Sedan har det gått tyngre och aktien är nu tillbaka på ruta ett – i fredags stängde den strax över 17 dollar. 

I somras anklagades Oatly för att ha överdrivit sina intäkter och vinstmarginaler samtidigt som bolaget förlorat marknadsandelar, något som fått Spruce Point att blanka Oatlys aktie. Oatly nekar till anklagelserna och menar att Spruce Point framför anklagelserna för egen ekonomisk vinning.

Läs fler artiklar
LÄS MER