Boozt når inte upp till förväntningarna – men höjer utsikterna

Boozte-handel

Boozts vd Hermann Haraldsson

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

E-handlaren Boozt rapport för det andra kvartalet kom in sämre än förhandstipsen.

Som ett litet plåster på såret höjer bolaget tillväxtprognosen för hela 2021 – igen.

Först lite om själva kvartalssiffrorna från klädbolaget: rörelseresultatet exklusive engångposter var faktiskt betydligt lägre än förväntat – 100 miljoner mot 130 miljoner – och dessutom 29 procent lägre än andra kvartalet i fjol. Bolaget skriver att tillväxten under det senaste året har inneburit utmaningar och att det nu finns "kapacitetsbegränsningar i hanteringscentret".  Större kapacitet och fler robotar utlovas under de kommande åren.

Omsättningen på nästan 1,5 miljarder kronor var dessutom snäppet under de förväntningar som analytiker i snitt hade, enligt finansinformationsbolaget Infront. Tillväxten om 23 procent i lokal valuta innebar även en rejäl inbromsning från det första kvartalets 54 procent, men bolagets vd Hermann Haraldsson påminner om att jämförelsesiffrorna från 2020 var extra starka, det var ju då e-handeln fick en boost (!) av att pandemin tvingade konsumenterna att sitta hemma.

“Jag är stolt över att vi under det andra kvartalet lyckades uppnå en tillväxt om 23% i lokal valuta, särskilt med tanke på förra årets starka utveckling”, skriver han i rapporten.

Aktien har dubblats det senaste året

Boozt, vars aktie har stigit med 100 procent det senaste året, har en vana av att höja sina prognoser och så även i fredagens rapport. Nu spår bolaget att tillväxten under hela 2021 kommer att ligga i intervallet 27,5 till 32,5 procent, och det är andra gången bolaget höjer bedömningen för innevarande år.

“Med den starka utvecklingen under det första halvåret och med en lovande start på det andra halvåret har vi uppgraderat vår prognos för nettoomsättningstillväxten samt står fast vid vår förväntan om att leverera en branschledande rörelsemarginal”, skriver Boozts vd i rapporten.  

Han understryker att fokus nu ligger på att växa den översta raden i resultaträkningen.

“Under resten av 2021 och inom den närmsta framtiden, prioriterar vi tillväxt. Vi försöker dra lärdom av andra branscher och strävar efter en ökad volym för att uppnå skalfördelar och för att bibehålla vår konkurrenskraft och relevans”, skriver Hermann Haraldsson.

Läs mer