Cykelveteranerna drog igång på nytt – nu ska Bicelo få hotellgästerna att cykla

BiceloTransport

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Cykelveteranerna startade om – och vill nu att hotellgäster trampar runt på deras elcyklar. Nu är de redo att skala upp bolaget med starka investerare på tåget.

Den här artikeln kommer att handla om elcyklar – och då menar vi vanliga elcyklar och inte ytterligare en utmanare på den redan ordentligt mättande marknaden för elsparkcyklar. 

Idén bakom bolaget Bicelo går ut på att samarbeta med hotell, både i Sverige som internationellt, genom att hyra ut elcyklar till gäster som vill ta sig runt i staden eller på semesterorten. 

Bakom bolaget står Jakob Hultman och Anders Brusewitz Dahlberg.

Lämnade startupen förra året – och drog igång en ny

Jakob Hultman har en bakgrund från bland annat affärsutveckling, internationell försäljning och har drivit flera bolag tidigare. Anders Brusewitz Dahlberg har i sin tur en bakgrund från reklamvärlden, men har de senaste 10 åren drivit Bikeid, som satsar på designade stadscyklar, där Jakob Hultman även är en av medgrundarna.

Och på den vägen kom det sig att duon under förra året bestämde sig för att lämna BikeId för att satsa på ett nytt bolag – Bicelo. 

“Vi har genom åren sålt cyklar till hotell, både i och utanför Sverige, och sett att det finns ett intresse och efterfrågan av att erbjuda cyklar till hotellgäster. Men det finns också problem”, förklarar Jakob Hultman. 

Utöver att cykeln ska vara anpassad för olika typer av gäster och deras förutsättningar så kräver cyklarna även underhåll och någon behöver ha kontroll över själva uthyrningsprocessen. Och som ni kanske redan gissat är det precis det här som Bicelo ska lösa i en tid där efterfrågan på elcyklar bara växer mer och mer. 

Bicelo har utvecklat en egen elcykel (som ska passa alla) och kopplat upp den mot en app där kunderna kan hyra cyklar på hotellen varpå Bicelos personal sedan sköter underhållet. 

Bicelo fick med sig investerare redan från start och har hittills tagit in 8 miljoner kronor där den största investeraren utgörs av Linbo Invest, Tom Dinkelspiel, Stefan Engström och Adam Nyström.  

Startade under pandemin 

Bolaget startade samtidigt som pandemin – lite tufft med andra ord om ens målsättning är att nå hotellgäster.

“Det var nattsvart”, skämtar Anders Brusewitz Dahlberg, men tillägger att det faktiskt inte var fullt så illa. 

Duon bestämde sig för att skjuta lite på lanseringen och anpassade istället utrullningen mot svenska hotell där svenskar faktiskt befann sig under den första pandemi-sommaren. 

Därefter har det rullat på och Bicelo finns snart på 60 hotell med en flotta på 400 cyklar i Sverige, Grekland och Italien. Bolaget tjänar pengar genom att ta betalt av gästerna direkt genom sin app, beroende på hur länge de använder cyklarna, och hotellen får sedan en viss ersättning av Bicelo.

Grundarna vill inte dela någon omsättning ännu men säger att fokus främst legat på att bygga bolaget under en period där stora delar av marknaden stått still. 

“Vi har en beräknad livslängd per elcykel på 36 månader och en estimerad payback period på 4-8 månader beroende på när under säsongen elcyklarna aktiveras. I Sverige, där vi nu är inne på vårt andra år så ser vi att vi ligger på de här nivåerna de senaste två månaderna”, säger Jakob Hultman. 

"Skär bort en stor del av kostnaden" 

I dagsläget består personalstyrkan av sex anställda plus frilansande mekaniker. 

"En av våra stora fördelar är att vi finns på plats på hotellet, där kunden också behöver lämna tillbaka cykeln, och hotellet sedan laddar batteriet åt oss. Vi skär bort en stor del av den kostnad som de flesta inom micro mobility brottas med, det vill säga plocka upp, placera om och ladda”, säger Anders Brusewitz Dahlberg.  

Det ligger även i människors natur att vara mer försiktiga med saker om de själva är ansvariga för att se till att de kommer tillbaka oskadda, vilket på sikt bör minskar omkostnader. (Ni som sett elsparkcykel-kaoset i Stockholm förstår poängen). Elcyklar är inte heller lika utsatta när det kommer till nya regleringar då uthyrningen sker på hotellen. 

En utmaning är dock att få tillverkningen av cyklarna att hålla samma takt som den ökade efterfrågan. 

”Under pandemin har efterfrågan på cyklar ökat kraftigt, och samtidigt som fabriker varit nedstängda under perioder så har ledtiderna påverkats. Att vi bara producerar en enda modell, samt har goda relationer med både fabrik och underleverantörer efter nästan 10 år i branschen är dock en stor fördel", säger Jakob Hultman. 

Framåt är planen att fortsätta växa på befintliga marknader och etablera bolaget i ytterligare två länder under nästa år. Hittills har affärsmodellen fungerat bra i en pandemi där människor vill undvika publika transporter. 

“Vi konkurrerar med både taxi och lokaltrafiken, det är dem vi vill ta ifrån”, säger Anders Brusewitz Dahlberg.

En annan uppsida med elcyklarna är att de har betydligt mindre klimatpåverkan än många andra fordon. 

“Ska vi nå de klimatmål vi har så är en del i det att byta ut bilar mot elcyklar och förändra hur folk reser i stan” 

Läs mer