Therése Lindgren sätter nytt vinstrekord – trots pandemin

influencers Youtube
Therése Lindgren sätter nytt vinstrekord – trots pandemin

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Flera influencerbolag hade det riktigt tufft 2020.
Men inte Therese Lindgren.

När pandemin slog till fick många influencers för första gången känna på effekterna av en lågkonjunktur. Reklamkampanjer för resor, bilar och kläder stoppades under våren 2020 – med svåra effekter för de som lever på sponsorskap.

En som dock trots covid-19 fick ett kanonår ekonomiskt är Youtube-stjärnan Therése Lindgren.

Hennes privata bolag Therése Lindgren AB hade 2020 sitt bästa år någonsin. Omsättningen steg till 19,3 miljoner kronor, från 18,1 miljoner föregående år.

“Effekterna av Covid-19 har inte lett till någon väsentlig påverkan på bolagets verksamhet och finansiella utveckling”, står det i årsredovisningen.

Fett med cash i firman

Vinsten steg till 15 miljoner. Det innebär en klar uppgång från 2019 års siffror då Therése Lindgren tjänade 12,3 miljoner.

Som en konsekvens av de goda åren unnar sig Youtube-stjärnan nu också en utdelning på 15 miljoner kronor.

Intäkterna i Therése Lindgren AB kommer från själva influencer-verksamheten, till exempel sponsorer som Therese Lindgren har i sina kanaler.

Själv har hon tidigare förklarat sina framgångar på följande sätt för Breakit: 

​​“Många hade precis börjat hitta till Youtube och följa profiler där så tajmingen när jag började var väldigt bra. Till skillnad från andra som gör Youtube-videos är jag också lite äldre och såg det som ett jobb från början. Jag har alltid varit bra på att uppdatera kontinuerligt vilket belönas av Youtubes algoritmer och de som följer mig har kunnat lita på att en ny video kommer upp med jämna mellanrum”, sa influencern i en intervju med Breakit för tre år sedan.

Andra har det värre 

Det starka resultatet står i bjärt kontrast mot hur många andra bolag i branschen gick under 2020.

Nyligen publicerade Svenska Dagbladet en kartläggning av de säljnätverk som hjälper influencers med att få in annonsörer. Det handlar om bolag som Splay, Tourn, United Screens, Cure Media och Relatable (som nyligen köptes upp av börsnoterade Bambuser). 

Kartläggningen visade att alla bolagen drabbats mer eller mindre hårt av pandemin, och att flera fått se omsättningen sjunka i fjol.

Så dock inte för just Therése Lindgren – som dessutom har fler välmående verksamheter än det privata bolaget.

Hudvårdsbolaget Indy Beauty, där hon äger 20 procent, ökade under 2020 sin omsättning till 41 miljoner kronor, vilket Breakit tidigare har rapporterat.

Läs mer

Wehype fokuserar helt på gamers – nu växer bolaget i raketfart

Supervinst för Pewdiepie – här är hans nya storsatsning

Babblarna 2.0? – Här är entreprenörerna som trollbinder våra barn på Youtube

Läs fler artiklar
LÄS MER