Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Klarna köper upp e-handelsbolaget Hero – ska göra shopping-upplevelsen mer social

Foto: Press

Köpet av Hero är ytterligare ett steg i Klarnas strategi att erbjuda fler och bredare tjänster inom e-handeln.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Klarna köper upp det brittiska techbolaget Hero. Det meddelade bolaget i ett pressmeddelande sent på fredagskvällen.

Breakit kunde redan i maj avslöja att Klarna undersökte möjligheterna att genomföra en större satsning på liveshopping, där ett förvärv inom området var en möjlig väg att gå.

Nu har Klarna alltså landat i ett förvärv och det är Londonbaserade Hero som köps upp. Bolaget erbjuder en plattform för social shopping, som kopplar samman e-handlare med butiksarbetare genom textmeddelanden, chattrum och video.

Enligt Wall Street Journal, som hänvisar till källor, kommer Klarna att betala omkring 160 miljoner dollar, eller närmare 1,4 miljarder kronor, i affären.

“Uppslukande köpupplevelser är något som konsumenter förväntar sig när de handlar online idag och varumärken i framkant vill förse konsumenter med ett mångsidigt och interaktivt sätt att handla deras produkter på”, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i pressmeddelandet.

“Vi delar en ambition med Hero om att förhöja köpupplevelsen genom att föra samman upplevelsen av att handla online och i butik, och att ge handlare stöd för att informera och engagera konsumenter på nya sätt. Vi ser en stor möjlighet att dra nytta av Heros plattform och kunskap för att låta butiksarbetare bli globala ambassadörer för varumärken.”

Bredare än klassisk liveshopping

Snarare än att erbjuda ren liveshopping – som alltså är en teknik som låter kunder interagera och köpa produkter medan en person livesänder video – har Hero fokuserat på att ge butikerna och kunderna flera möjliga kontaktmöjligheter för att föra de två parterna närmare varandra. Nu kommer Heros plattform att erbjudas till Klarnas 250.000 partners inom handeln, skriver bolaget.

Köpet följer Klarnas strategi att ta en starkare position inom själva shopping-upplevelsen snarare än att bara vara en aktör för fakturor och betalningar. Nyligen lanserade Klarna sin egna tjänst för prisjämförelser och de har tidigare satsat på egna program inom liveshoppning tillsammans med modeprofilen Emilia de Poret som de rekryterade med rollen “fashion director”.

I Sverige finns det sedan tidigare en rad liveshopping-bolag, bland annat Bambuser, Mavshack, Qbrick, Onbaz och Ehandel. Hur alla dessa kommer att påverkas av Klarnas offensiv inom segmentet återstår nu att se.

Hero har över 100 anställda som nu kommer att ansluta till Klarna i samband med affären.

Så sent som i juni tog Klarna in 5,3 miljarder kronor i en ny jätterunda, en transaktion som ska ha värderat bolaget till omkring 377 miljarder kronor.

Läs mer