Norska jätten Nova slukar svensk Pineberry – nu väntar fler köp

Pineberryseo

Från vänster Michael Wahlgren (medgrundare Pineberry), Christian Litezings (medgrundare Pinberry) och Michael Jäderlind, vd Consulting Group Sverige. Foto: Jenny Puronne.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Pineberry får ny storägare när norska Nova satsar stort på Sverige.

Uppbackad av riskkapitalbolaget Explore gör nu den norska digitala marknadsföringskoncernen Nova en inbrytning i Sverige.

Första steget blir köpet av Pineberry som är expert på sökordsmarknadsföring. Pineberry omsatte 54 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 8,6 miljoner kronor 2020. Omsättningsprognosen ligger på 70 miljoner kronor för i år med ett resultat på runt 10 miljoner kronor.

Någon köpeskilling vill parterna inte uppge men baserat på liknande transaktioner bör Pineberry värderas till runt 75 miljoner kronor i transaktionen.

Nova köper en majoritet av aktierna i Pineberry som grundades av Michael Wahlgren och Stefan Mahlstein för 13 år sedan.

Nu laddar Nova för fler förvärv i Sverige. Till branschsajten Resumé uppger Novas vd Michael Jäderlind att man planerar ytterligare tre köp inom kort. 

“Köpet av majoriteten i Pineberry är det första steget i vårt arbete med skapa en komplett helhetsaktör inom e-commerce och digital transformation. Vi ska bli det bästa alternativet för alla företag som behöver en strategisk partner som kan skapa och utveckla framtidens digitala tjänster och kommunikationslösningar. Före årets slut planerar vi att ha startat och köpt fler bolag och totalt börjat närma oss 200 medarbetare”, säger Michael Jäderlind i en kommentar.

Nova-koncernen omsatte räkenskapsåret 2020 knappt 370 miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på strax under 55 miljoner kronor.

i en kommentar säger Pineberry-grundaren Michael Wahlgren:

“Att bli en del av Nova är ett lyft för både kollegor och delägare i Pineberry. Vi får fortsätta att driva och äga vårt bolag samtidigt som vi kommer in ett större sammanhang som gör att vi kan växa snabbare och bli ännu attraktivare för både kunder och medarbetare. Dessutom ökar våra möjligheter att driva utvecklingen av hela branschen”.

Läs mer