Digip vill varumärkesskydda världen – gasar globalt från start

Industrifonden Digip Juridik
Digip vill varumärkesskydda världen – gasar globalt från start

Viktor Johansson och Christian Vierling, vd respektive operativ chef på Digip.

Martin Hävner

Reporter

Digip vill digitalisera varumärkesskyddet och har tagit nytt kapital. Bolaget tittar redan ut i världen.

“Vi tänkte internationellt redan från dag ett”, säger en av grundarna.

Äger du eller jobbar du på ett bolag som inte har koll på sitt varumärke? Skaffa det genast, annars kan det bli riktigt jobbigt senare. Rådet kommer från Viktor Johansson och Christian Vierling som utgör hälften av den kvartett som för cirka två år sedan grundade Digip.

Digip är en plattform som riktar in sig på små och medelstora bolag, utan egen juristkompetens. Det är ett SaaS-bolag inom legal tech, om man nu vill slänga sig med termer från startup-världen.

“Vi vill hjälpa folk som inte har gått juristlinjen att skydda de varumärken de bör värna om”, säger Viktor Johansson är vd för bolaget.

Användarna kan via bolagets digitala plattform ansöka om varumärkesskydd för exempelvis EU och sedan, genom att teckna ett abonnemang, hålla koll på detsamma. Användarna kan med övervakningen tidigt få en varningssignal om att någon vill registrera samma, eller ett närliggande, varumärke som användarens egna. Då är det ofta läge att agera.

“Annars kan det bli en riktigt tung, och dyr, process om man sedan vill gå in på den berörda geografiska marknaden. Om det ens fungerar. Jag har sett det själv många gånger”, säger Viktor Johansson på Digip vars plattform även har en funktion för domänregistrering.

Idén bakom Digip kläcktes när Viktor Johansson och Christian Vierling, som är operativ chef på bolaget, jobbade på Ports Group som också jobbar med juridiska tjänster. Likt många andra entreprenörer av idag såg de något analogt som borde vara mer digitalt.

När det gäller varumärkesskydd skulle man, tänkte duon, via den digitala vägen få bort många tråkiga manuella arbetstimmar och dyra advokaträkningar. De senare kunde hamna på 10 000 - 20 000 kronor bara för att kolla upp ett varumärke, med svar efter ett par veckor (denna sökning kan alla göra gratis på Digips plattform idag, ett sätt för bolaget att fånga in potentiella kunder). Dessutom skulle ett digitalt verktyg skulle höja sannolikheten för framgång i den bökiga och ganska komplexa processen att ansöka om varumärkesskydd.  

Började jaga riskkapital

Grundarna bestämde sig för att jaga kapital och några månader senare hade venture cap-firman Antler nappat. Nu tar bolaget in cirka 20 miljoner kronor i en runda där Industrifonden höll i taktpinnen. Bolaget värderades till cirka 70 miljoner kronor i rundan. Grundarkvartetten sitter på 55 procent av aktierna numera.

“Kapitalet vi har fått in ska används till att förfina produkten, skala upp marknadsföringen och expandera geografiskt”, säger grundarna.

I vidareutvecklingen av plattformen finns översättning till andra språk än engelska, exempelvis spanska. För Digip ser ut att ha fått fäste utanför Sveriges gränser. Sedan lansering i slutet av 2020 har bolaget hunnit få cirka 120 betalande kunder i 28 länder.

“Det finns ingen anledning att inte fortsätta ut i världen”, säger Viktor Johansson och fortsätter:

“Vi tänkte internationellt redan från dag ett, och gasade globalt. Många nya bolag startar på hemmamarknaden för att sedan jobba sig ut, men vi var säkra på att vi med ganska små medel skulle kunna nå ut internationellt, och det visade sig stämma”.

Kunderna betalar cirka 10 000 kronor i snitt på årsbasis för närvarande.

“I slutet av 2023 vill vi takta 100 miljoner i återkommande intäkter (ARR). Vi ska verkligen gör att allt för att nå dit”, säger Viktor Johansson.

Varför har då ingen annan gjort detta tidigare, åtminstone inte i samma digitala utsträckning? Digip-cheferna ser flera anledningar till det och de flesta går att spåra till hur juristbranschen är förskaffad. Partnermodellen gör till exempel att det inte bunkras investeringskapital i juristfirmorna. De tömmer ladorna för utdelningar varje år och då blir det svårt att hälla ned några miljoner i ett it-projekt.

Juristerna har levt gott

Dessutom har advokaterna levt mer än lovligt gott på den etablerade modellen, med många timmar att fakturera, säger Digip-duon som samtidigt inte vill sitta på sitt plattform och räcka långfingret till sina forna juristkollegor.

“Det uppstår uppgifter bortom plattformen och därför har vi kontakt med ett nätverk av byråer. Så vi hoppas att det blir en win-win”, säger Christian Vierling.

Det verkar ju onekligen som att det ser ljust ut för Digip. Vad ser ni den största riskerna för bolagets utveckling?

“Det mest avgörande är att vi är ödmjuka och lyssnar på våra kunder, att vi verkligen ger dem en bra upplevelse att vår plattform”, svarar Viktor Johansson.

“Innan vi satte igång fanns det en oro hos oss att detta handlar om affärer som brukar skötas via fysiska möten. Men där har vi nog fått hjälp av pandemin. Den har ju varit tragisk på många sätta, men den har också gjort att många har ändrat sina digitala vanor” fyller Christian Vierling i.

I skissen för framtiden finns en kapitalrunda om runt två år. Det är visserligen inte säkert att den behövs, men grundarna har redan identifierat andra legala fält som intressant och nämner här upphovsrätt och designskydd. Längre bort, kanske om tio år eller så, hägrar en exit, medger Viktor Johansson. Antingen en industriell försäljning eller en börsnotering.

“Vad det blir återstår att se, nu gäller det att leverera först”, säger Digip:s vd.

Läs fler artiklar
LÄS MER