Sök

El Taco Truck ska ta över Sverige med veganska tacos – siktar mot 200 miljoner

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Nu utmanar foodtrucken El Taco Truck matjättarna och rullar ut sina veganska produkter i tusentals butiker – backade av Evolution Gaming-miljardären Fredrik Österberg.
“Vi kommer att måla tacohyllan rosa och verkligen ta plats”, säger vd:n Robert Wranning

Att avrunda arbetsveckan med fredags-tacos har blivit lite av en ritual för många svenskar. 

Suget efter mexikansk mat är stort och under de senaste åren har produkterna fått allt större plats på matbutikernas hyllor. 

I Stockholm är det säkert även många som sett den rosa foodrucken, El Taco Truck, köra omkring och sälja vegansk mat som inspireras av det mexikanska köket. Historien bakom satsningen är att grundarna Nikola Adamovic och Niklas Bolles förälskade sig i tacos under sina resor i Mexiko och Kalifornien. När de kom hem till Sverige saknade de fenomenet med food trucks och bestämde sig för att starta El Taco Truck under 2012. 

Truckarna har därefter tuffat på och grundarna har även öppnat upp restauranger. 

Satsar på matbutikerna 

Nu håller El Taco Truck på att såväl ställa om som att skala upp rejält – och satsar sedan i slutet av förra året på att rulla ut sina produkter, tacotillbehör, i de svenska matbutikerna. Bolaget har också fått in rejält med kapital, 67 miljoner totalt, för att erövra såväl den svenska som internationella marknaden. 

El Taco Truck stängde nyligen en kapitalrunda på 40 miljoner kronor där investmentbolaget Nicoya, som fokuserar på foodtech, gick in ankarinvesterare. Fredrik Österberg som är medgrundare av Evolution Gaming, har också investerat och äger en tredjedel av bolaget. 

Grundarna Nikola Adamovic och Niklas Bolle är fortfarande ägare och jobbar operativt i bolaget. Vd är Robert Wranning med bakgrund från företag som Perrigo, Procter & Gamble och Rexel.

El Taco Truck har stora ambitioner och målet är att lansera sina produkter i 1500 butiker runtom i Sverige och nå 1 miljon hushåll inom loppet av ett år.

”Nio av tio köp sker fortfarande i fysisk butik och därför är vårt primära mål att nå och synas i butik, samtidigt vet vi att e-handeln växer snabbt och kommer satsa även där”, säger Robert Wranning.

“Finns en jättemarknad för texmex”

Under 2020 omsatte El Taco Truck nära 4 miljoner kronor med ett resultat på minus 11 miljoner kronor. Här ska inflikas att 2020 var ett omställningsår där produkterna, som exempelvis tortilla, såser och burritos, började att rullas ut i butikerna under hösten. Nu finns de hos matjättar som ICA, Coop, Hemköp, Mat.se och Mathem. 

Inom fem år ska varorna ha rullats ut på fem nya marknader och bolaget ska omsätta 200 miljoner kronor, enbart i Sverige. 

”Vi tittar på den nordisk marknaden, där taco-ritualen och konsumenterna är väldigt lika. Vi vet att det finns en jättemarknad för texmex där ute, som i exempelvis Holland, Belgien, Tyskland och Storbritannien”, säger Robert Wranning. 

Att konkurrera på marknaden för livsmedel – och slåss om platserna på de åtråvärda butikshyllorna – är verkligen ingen lek. 

”Vi är ödmjuka inför det men gör vår grej och har en entreprenöriell anda i bolaget. Vi vet att vi har produkter som kunderna älskar och att vi har ett framgångsrecept. Vi kommer att måla tacohyllan rosa och verkligen ta plats”. 

I år satsade de på att omsätta 30-40 miljoner kronor. 

”Vi är ett startupbolag, men är välfinansierade och räknar med att gå med förlust innan det vänder”, säger Robert Wranning. 

Testar nya grepp 

El Taco Truck marknadsför sig med att de vill ”måla tacohyllan rosa” med sina 100 procent veganska produkter. Robert Wranning berättar att de lägger mycket vikt vid att skapa en rörelse och förståelse för bolagets värderingar. Det sker såväl genom kommunikation i sociala medier som klassisk TV. El Taco Truck testar även gärna på nya innovativa grepp för att synas. Ett exempel är en gaming-kampanj på på Twich samt ett “El taco truck”-spel i appen flarie där spelarna kan vinna burritos. 

Någon restaurang finns inte kvar idag, men taco-truckarna fortsätter såklart att rulla runt på gatorna. 

”Våra truckar är känslan i vårt varumärke och de är fortsatt viktiga för oss. De kommer att fortsätta vara en del av El Taco Truck och hjälpa oss att förmedla passionen och känslan för produkterna”, säger Robert Wranning. 

Läs mer