Sök

Elin Kling säljer delar av sitt miljardbolag – Altor kliver in

AltorTotêmee-handel

Elin Kling.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Affären har varit på gång ett tag – nu är det officiellt.

2014 startade modeprofilen och bloggaren Elin Kling tillsammans med sin man Karl Lindman det exklusiva klädmärket Totême. Idag är märket en storsäljare och omsättningen växte räkenskapsåret 2020/2021 med nästan 60 procent till 350 miljoner kronor.

Breakit har tidigare kunnat avslöja att det varit huggsexa om bolaget som nu ska ta in externa investerare för första gången. Både Klarnas storägare Seqouia och svensk-norska Verdane har varit med i racet men vinnande ur striden har till slut Harald Mix investeringsbolag Altor.

"Altor bidrar med kompetens och förstår vår resa till att bygga ett globalt modehus", säger Elin Kling till Dagens Industri.

Hur stor del av bolaget som Altor köper vill bolaget inte berätta men paret Kling/Lindman säger att det är en minoritetspost. Bolaget värderas till 1,5 till 2 miljarder enligt uppgifter till Dagens Industri, siffror som stämmer väl överens med de uppgifter som har nått oss på Breakit. 

Pengarna som nu kommer in i bolaget ska användas till att gasa vidare ut i världen. Siktet är framförallt inställt på USA och Asien.

"Vi har en tillväxtplan på fem år som vi fortsätter", säger Totêmes vd Johanna Andersson.

"Det handlar om att återinvestera i verksamheten, bygga teamet, öppna få utvalda butiker, samt lägga mer på kommunikation och marknadsföring”.

Läs mer