Bomben: Storytel samarbetar med Spotify

SpotifyStorytelBörs

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Ägarna till Storytel kan pusta ut, och kanske även jubla.

Hotet från Spotify är undanröjt. De båda bolagen ska nämligen börja samarbeta.

Det har på börsen, och säkerligen även bland Storytels ägare, funnits en rädsla för Spotify. Det har nämligen funnits tydliga indikationer på att den Nasdaq-noterade musikplattformen har varit intresserad av att gå in på marknaden för ljudböcker. En sådan satsning från Spotify hade grumlat Storytels tillväxtutsikter rejält och eventuella drömmar om världsherravälde inom ljudböcker hade, om inte gått i kras, så åtminstone känts klart mer fjärran.

Men nu har spelplanen ritats om. På torsdagsmorgonen gick nämligen Storytel ut med beskedet att bolagets abonnenter kommer kunna lyssna på bolagets sortiment via Spotifys plattform genom att länka ihop de två kontona. 

“Genom att inleda ett partnerskap med Spotify blir det lättare än någonsin för våra kunder att få tillgång till fantastiska ljudboksupplevelser och spännande författarskap, samtidigt som vi också får möjligheten att nå nya målgrupper som idag finns på Spotify”, säger Storytels vd Jonas Tellander. 

Om Spotify hade haft långt gångna planer på en satsning på ljudböcker hade bolaget knappast släppt in Storytel på det här sättet. 

“Det är Spotifys mål att vara en plattform för allt ljud: musik, poddar, live-konversationer, och nu genom det här partnerskapet, även ljudböcker”, säger Courtney Holt som har titeln Global Head of Studios på Spotify. 

Samarbetet mellan de två svenska bolagen kan även ses mot bakgrund av att det länge har spekulerats i att Spotify bör förvärva Storytel. Det skedde alltså inte nu, men å andra sidan kan ett samarbete säkerligen ge förhoppningar om att detta bara är ett första steg. 

Det som nu talar emot att Spotify skulle öppna plånboken för den mindre svenska sektorkollegan är att bolaget på senare tid i allt högre grad blivit mer av en i princip öppen plattform på vilken bolag med abonnenter inom ljud kan distribuera sitt innehåll, exempelvis sina poddar.

Spotify börjar i den bemärkelsen likna Zalando som inledde sin bana som ett mer ordinärt klädbolag inom e-handel – med egna inköp och eget lager och så vidare. Numera kommer en stor del av Zalandos intäkter från att andra klädbolag använder det tyska bolagets plattform för att nå sina kunder. 

Läs mer