Sök

Dyamo fick in sex mentorer – och 1 miljon

DyamoShift

Hiba Adem och Safae Berrahmoune, grundare av Dyamo. Foto: Jonas Borg

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Efter Dyamos presentation under den stora Shift-finalen utbröt en mindre diskussion om hur bolaget bör ta sig vidare.

Men det var inget som avskräckte drakarna. Bolaget fick in ett halvt dussin nya investerare.

Dyamo har skapat en app som kopplar ihop skolelever och mentorer. Eleven kan via appen få snabb hjälp med läxor och annat som kan underlätta skolgången. I appen, som utformats av Safae Berrahmoune från Upplands Väsby och Hiba Adem från Hässelby, kan även eleverna chatt anonymt med mentorer om frågor som rör livet i stort.

I samband med pitchen för de totalt tio drakarna erbjöd Safae Berrahmoune och Hiba Adem 10 procent för bolaget i utbyte mot 1 miljon kronor - kapital som grundarna bland annat ville använda till att göra appen och bolaget mer känt.

“Vi sade tidigare att vi ska lägga dem på marknadsföring och sedan skala upp. Men en av investerarna tyckte inte att det var en bra idé. Han ville komma in i bolaget och sedan diskutera detta med oss”, säger Safae Berrahmoune till Breakit.

Investeraren i fråga är Mikael Wintzell som gav det tydliga rådet att skippa pengar på marknadsföring i detta skede, och istället fokusera på ett mindre antal skolor eller andra kunder, se till att uppnå den önskade effekten där och sedan skala upp från en sådan utgångspunkt.

“Jag tror att affärsmodellen är fel, men det tror jag att vi kan lösa”, sa Mikael Wintzell under evenemanget.

"Det är intressant att han säger så. Vi får diskutera vidare”, säger Dyamogrundarna till Breakit.

Eventuella frågetecken om affärsmodellen till trots – flera drakar anmälde sitt intresse för att investera i bolaget och bidra på olika sätt. Sammantaget är det sex drakar, med Mikael Wintzell, Jens Nilsson och Josefin Landgård i spetsen, som kommer skjuta till den efterfrågade miljonen. 

Kan det vara svårt att bolla med så många nya investerare samtidigt? 

“Nej, jag tror att det är en fördel, så länge man kommer överens. Vi ville att många skulle dela på investeringen, så att vi fick in så många kompetenser så möjligt”, säger Hiba Adem.

Dyamos ambition om att skapa bättre förutsättningar för elever, med fokus på niondeklassare och gymnasister, gör att det finns en extra dimension i bolaget. Drakarna behövde inte göra investeringen med enbart hjärnan.

“Detta är även en hjärteinvesteringen”, som Rustan Panday, storägare och ordförande i ljudboksbolaget Storytel, sammanfattande saken.

 

Läs mer