Sorosh Tavakoli om hemliga TV-satsningen: “Lite Kardashian-style”

Stockeld Dreamery mat
Sorosh Tavakoli om hemliga TV-satsningen: “Lite Kardashian-style”

Towe Boström

Reporter

Sorosh Tavakoli talar ut om sin nya tv-karriär, målet att revolutionera en ohållbar matindustri och stressen över entreprenörslivet.

För några veckor sedan fick Breakits eventchef Olivia Lindström syn på Apotea-grundaren Pär Svärdson i centrala Stockholm. Inget konstigt med det – utöver att profilen hade ett filmteam i hälarna. Vi lyckades inte fånga Pär Svärdson för att få svar på våra nyfikna frågor den gången, med teamets loggor skvallrade i alla fall om att det var SVT som hade något på G.

Nu har bilden börjat att klarna rejält (tror vi) – tack vare entreprenören Sorosh Tavakoli som gästade Breakit Live under torsdagen. Sorosh Tavakoli är hjärnan bakom videoannonsbolaget Videoplaza som han sedan sålde för en halv miljard kronor. Numera fokuserar han på hållbarhet och tillverkning av vegansk plantbaserad ost genom sitt bolag Stockeld Dreamery som han grundat tillsammans med Anja Leissner.

När Sorosh Tavakoli dök upp i studion idag var han inte ensam – SVT:s filmteam var med på tåget – och nu avslöjar entreprenören mer om projektet. 

”Det är jättespännande. SVT gör en reality-serie om fem entreprenörer där de följer med oss i vårt liv, lite Kardashian-style”, berättar Sorosh Tavakoli. 

Om det blir lika mycket drama som i serien om släkten Kardashian får tiden utvisa. 

”Man får betala med sitt privatliv. Jag ska bygga ett riktigt stort bolag och har begränsad tid men det ligger något fint i att bjuda med folk i det man gör. Jag vill bjuda in till det rummet och visa att jag också går runt och har ångest, är stressad, inte riktigt vet och hittar på ‘as I go’”, säger Sorosh Tavakoli. 

De uppges vara med 

Det bör även innebära en hel del gratis publicitet för Sorosh Tavakolis bolag Stockeld Dreamery. Bolaget fokuserar på att producera vegansk ost (även om de inte får marknadsföra sig så) och har som mål att ta en dominerande position inom globalt mejeri. Bolaget har tagit in över 30 miljoner kronor från tunga spelare som Northzone, Creandum och Soundcloud-grundaren Eric Wahlforss. 

Den kommande SVT-serien heter Vägen till framgång och kommer att sändas i augusti. Alla tecken hittills pekar på att Pär Svärdson figurerar i serien och enligt källor till Breakit är även Margaux Dietz med. Det är även bekräftat att Hidayet Tercan deltar, hon grundade nätveterinären Vethem (numera Agria Vårdguide) som såldes till försäkringsjätten Agria förra året. 

Sorosh Tavakoli berättar att han tänkte till länge innan han beslutade sig för att tacka ja till serien. 

”Det är sjukt omständigt att ha ett kamerateam med sig och man vet inte vad man kan säga och inte. Det är stressigt men också väldigt fint att få dela med sig av det man gör och inspirera andra till att göra bra grejer”, säger Sorosh Tavakoli.

Se hela inslaget där Sorosh Tavakoli berättar om filmandet i inledningen av Breakit Live.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER