Ny undersökning: Så få svenskar bryr sig om Clubhouse

Spotify Facebook Sociala medier
Ny undersökning: Så få svenskar bryr sig om Clubhouse

Foto: Istockphoto

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Hajpen har varit enorm – men vilket genomslag har appen egentligen haft?

Det känns som den har gått som en löpeld genom världen. Ett tag var det som att alla var på den nya hajpade appen Clubhouse. Appen som låter alla diskutera allt var på allas läppar under början av året och även vi på Breakit drog igång ett dagligt program som gick ut strax innan vårt morgonmöte. 

Det talas dessutom om att bolaget är på väg att ta in 100 miljoner dollar till en värdering på 4 miljarder dollar.

Men hur många är det egentligen som har appen och använder den? Nu visar färska siffror från analysföretaget Mediavision att siffrorna inte lever upp till hajpen.

Enligt bolagets undersökning använder mindre än 50.000 personer mellan 15-74 år, alltså mindre än 1 procent, i de nordiska länderna appen dagligen. 

Att appen kräver att man får en inbjudan och inte finns för android-telefoner kan naturligtvis spela in men det är ändå anmärkningsvärt låga siffror sett till hur stor uppmärksamhet appen har fått.

Och trots att Clubhouse har laddats ner över 16 miljoner gånger världen över så verkar utvecklingen ha mättats ordentligt på sistone. Efter 9,6 miljoner nedladdningar i februari sjönk antalet nedladdningar med 72 procent i mars.

Konkurrensen har även hårdnat. Facebook har aviserat att de släpper en utmanare i början av sommaren och Twitter är redan igång med en funktion som är snarlik Clubhouses. 

Även Spotify har gett sig in i kampen och köpte nyligen appen Locker Room i en affär värd en halv miljard. 

Läs mer

Efter Spotifys personalreform - Mark Zuckerberg tar pappaledigt

Facebook satsar stort på ljud – Clubhouse-rival släpps till sommaren

Kändisarnas nya extraknäck – så mycket drar hajpade Memmo in

Läs fler artiklar
LÄS MER