Sök

Däckskiftarna poppar fram när det är dags att byta däck – omsätter 123 miljoner

DäckskiftarnaehandelTransport

Alexander Yavuz, Jan Fraggstedt och Christoffer Johansson. Foto. Press.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Däckskiftarna fortsätter att växa runt om på landets parkeringsplatser. Nu gasar de vidare med nya rekryteringar.

Däckskiftarna har de senaste åren ploppat upp på allt fler parkeringsplatser och runt om i landet de senaste åren. Affärsidéen är enkel: Sätt upp en däckbytarstation, ha drop in och långa öppettider, och låt sedan bilisterna komma. Och det har visat sig vara en lönsam strategi. 

Enligt den senaste årsredovisningen (som sträcker sig 16 månader fram till april 2020) omsatte bolaget 123 miljoner och gjorde ett resultat efter finansiella poster på 20 miljoner kronor. För helåret 2018 omsatte bolaget drygt 100 miljoner och gjorde en vinst på 11,7 miljoner kronor. 

“Prognosen ser väldigt positiv ut även för 2021. Vi har en stark tillväxt under våren så här långt. Omsättning och antal kunder har redan passerat våren 2020 och då har vi ändå några veckor kvar på säsongen”, säger bolagets vd Alexander Yavuz. 

Expandera i Norden

Han gick in som delägare i bolaget 2018 och har det senaste året rekryterat Christoffer Johansson som tidigare bland annat varit global säljchef på Netjobs Group och Jan Fraggstedt som har mångårig bakgrund från McDonalds, senast som franchiseansvarig i Norden. 

De senaste åren har Däckskiftarna också satsat på att bygga upp en egen e-handel för däck och tillbehör samt en plattform för däckförvaring. 

Planen var från början även att expandera i övriga Norden under hösten. 

På grund av pandemin har utlandssatsningen skjutits upp till nästa vår. 

Däckskiftarna fungerar främst som ett franchisetagare-företag, där franchisetagare-tagarna betalar en avgift till bolaget för att få använda konceptet. 

Läs mer