Momentus satsar på app – för att nyblivna mammor ska få säkra råd om sin egen hälsa

Momentus Hälsa Femtech
Momentus satsar på app – för att nyblivna mammor ska få säkra råd om sin egen hälsa

Grundarna bakom Momentus. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Shift-bolaget vill kombinera community-känslan från sociala plattformar med säkra råd och tips från experter om kvinnors hälsa i samband med graviditeten och efter förlossningen.

Både blivande och nyblivna mammor söker sig ofta till sociala plattformar för att hitta råd och stöttning kring graviditeten och efter förlossningen. Samtidigt kan det vara svårt att sålla i all information och veta vad som faktiskt är ett bra – och säkert – råd. 

Det är något som Maria Undén Morein och hennes medgrundare bakom appen Momentus vill lösa. Bolaget deltar just nu i Shift som en av aktörerna som gick vidare i den första gallringen på 152 entreprenörer. I nästa steg ska ett 30-tal team få chansen att coachas av Shifts partnerbolag, Ingager och Novax.

Maria Undén Morein, som själv är legitimerad läkare, lyfter fram att det är svårt att hitta säker och korrekt information för den som har fött barn. Samtidigt behövs de sociala plattformarna eftersom att det inom vården saknas bra alternativ för mammor som vill ha koll på sin egen hälsa.

“Först är det mage, mage, mage, sen är det bebis, bebis, bebis. Det finns ett stort behov av stöd och rådgivning för mamman under tiden efter förlossning“, säger hon.

Kombinera säker info med community

Tanken med Momentus är alltså att stärka nyblivna mammor och få dem att ta kontrollen över sin hälsa efter förlossningen. Genom en app ska mammor erbjudas medicinsk information, råd från experter och ett eget community.

Maria Undén Morein och hennes medgrundare Rebecka Wedlund lyfter fram att det på Facebook visades upp felaktig information om hälsa 3,8 miljarder gånger under 2019.

“Det är ett jättestort problem och det har delvis att göra med att det finns väldigt dålig information från vårdens officiella källor, och den information som finns är utspridd. Vi vill att informationen på vår plattform ska tas fram med de som faktiskt behöver hjälp, men att det ska finnas ett samspel med professionen”, säger Maria Undén Morein.

“Jag tror att vi har en styrka i att vi grundare själva har medicinska bakgrund, techbakgrund och att vi dessutom själva är målgrupp. Vi kommer in med alla perspektiv.”

Just nu befinner sig appen i ett prototyp-stadie där fler användare ska släppas ombord inom kort, sedan ska den första versionen av appen tas fram.

För Momentus pågår just nu jakten för att hitta affärsänglar som vill satsa på företaget. Sedan sommaren 2020 har man fått uppbackning från Drivhuset genom coachning för att vässa sitt erbjudande. Man har även fått bidrag för prototyputveckling från Almi och Digitalwell Arena och är sedan i mars i år en del av Sting inkubator.

“Vi söker någon som brinner för det här området och som förutom pengar vill gå in och stötta med kompetens som kompletterar vår”, säger Rebecka Wedlund.

Siktar mot stor marknad

Femtech, alltså produkter för kvinnors hälsa, är en växande trend som spås vara en enorm marknad inom några år både lokalt och globalt. Och bara i Sverige finns omkring 120.000 nyförlösta kvinnor varje år och 130 miljoner globalt. 

En majoritet av alla gravida, hela 70 procent, använder enligt bolagets egna siffror någon form av app i samband med graviditeten och förlossningen.

“När vi har pratat med kvinnor och användare, är det de säger ‘varför berättade ingen det här för mig?’”, säger Rebecka Wedlund.

Tanken är alltså att erbjuda information till alla användare som är säker och har sin bas i forskning. Den ska vara gratis att ta del av. Sedan ska bolaget kunna tjäna pengar på att användarna betalar för ytterligare funktioner, såsom produkter som förenklar vardagen och olika träningsprogram för mental och fysisk återhämtning. Det ska även finnas utrymme för företagssamarbeten.

Momentus grundades 2020 av Maria Undén Morein, Rebecka Wedlund, Cajsa Schalling och Emma Aronsson.

Den stora finalen av Shift är i slutet av maj. Då kommer 10 entreprenörer få chansen att pitcha sin idé inför 11 av Sveriges bästa investerare.

Läs fler artiklar
LÄS MER