Sök

Varit till salu i över ett års tid – nu har Splay One fått nya ägare

SplayMediaPlanetinfluencers

Splay One har avtal med en rad influencers, bland andra de på bilden. Övre raden från vänster: Alice Stenlöf, Martin Björk, IJustWantToBeCool. Nedre raden från vänster: JLC, Filip Dikmén, Lakidoris

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Nent säljer Youtube-nätverket Splay One till Caybon.
“Vi är glada över att ha hittat ett nytt hem för Splay One"

Det har gått mer än ett år sedan Nent flaggade för att Splay One var till salu. Istället för att driva ett säljnätverk för influencers skulle Nent fokusera på att ta fram original-produktioner till sin snabbväxande streamingtjänst Viaplay.

Men därefter blev det tyst och vi på Breakit har kunnat konstatera att Splay One varit ”extremt svårsålt”.

”De senaste åren har investerarnas intresse för influencer-nätverk svalnat, och värderingarna har alltså fallit kraftigt. Stora mediebolag är idag mer intresserade av att skapa prenumerationsintäkter än av att äga säljnätverk för youtubers”, skrev Stefan Lundell och Olle Aronsson i en analys i höstas.

Men nu har Nent alltså hittat en köpare.

"Vi är glada"

Ny ägare är Caybon, mer känt under sitt tidigare namn Mediaplanet. Bolaget grundades 2002 och äger en rad kända medie- och contentbolag, bland annat Newsner, N365 och Appelbergs.

“Vi är glada över att ha hittat ett nytt hem för Splay One som kommer möjliggöra för bolaget att accelerera både sin tillväxt och utveckling. Den här transaktionen utgör ett första steg i vår process att omorganisera vår Studios-portfölj för att endast arbeta med manusbaserat innehåll och vara fullt integrerad med Viaplay",  säger Anders Jensen, vd och koncernchef för Nent i en kommentar.

"De återstående försäljningarna inom NENT Studios fortsätter som planerat och vi förväntar oss att slutföra dessa under första halvan av 2021."

I en intervju med Dagens industri kommenterar Richard Båge, vd för Caybon, affären:

”Vi tror att vi kan hjälpa Splay One i tillväxtresan med vår långa erfarenhet och globala närvaro."

”Vi har jobbat med Youtube i ganska stor omfattning. Med Splay One får vi en bättre kompetens om vilka digitala kampanjer som kan öka våra kunders affär."

Hur mycket Caybon betalar för Splay One framgår inte. Men försäljningsprocessen har dragit ut på tiden längre än planerat, och när Breakit i höstas analyserade affären konstaterades det att värderingen rasat.

Ett säljnätverk för influencers

Influencer-nätverk som Splay One tjänar pengar på att agera mellanhand mellan å ena sidan youtubers och influencers som vill få intäkter, och å andra sidan varumärken som vill synas. Nätverken fungerar alltså som ett säljbolag åt influencers som inte säljer själva.

Utöver det kan bolagen hjälpa annonsörerna med innehållsproduktion, som ett slags contentbyrå.

Splay One har sitt huvudkontor i Stockholm och 120 anställda i fyra länder. Bolaget grundades av bland annat Vigor Sörman (transparens: idag ordförande i Breakit).

Splay One omsatte cirka 250 miljoner kronor under 2020.

Läs mer