Hela listan: Sveriges 30 mest lovande doldisbolag – bortglömda, undervärderade och redo att ta över

46ElksDH Anticounterfeitriskkapital

En rad av de entreprenörer som finns med på listan. Surfa in i artikeln för att se vilka som är med. Foto: Pressbilder från bolagen

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

En del techbolag syns och hörs hela tiden – och plockar in miljarder i riskkapital. Andra växer snabbt i det tysta.

Breakit har tillsammans med våra smarta Premium-läsare och egna källor letat upp landets 30 mest spännande doldisar.

De finns från Vellinge i söder till Luleå i norr.

I vår kartläggning får du som prenumerant:
• Siffror från 2020 för omsättning, resultat och antal anställda
• Beskrivning av alla affärsidéer
• Info om vilka som har investerat

“Vad är vi dåliga på?” frågade vi oss på Breakit-redaktionen.

Vi landade i att vi måste bli mycket bättre på att hitta startups som inte är hajpade.

Som inte sitter vid Stureplan och tar in kapital från de mest kända riskkapitalbolagen.

En annan sak vi vill bli bättre på är att göra innehåll tillsammans med våra läsare. Därför bad vi för en dryg månad sedan våra Premium-medlemmar att skicka in tips på Sveriges bästa doldisbolag.

Resultatet ser du här i listan – 30 riktigt lovande techbolag som vi på Breakit tidigare har missat att uppmärksamma.

Om man generaliserar har de 3 saker gemensamt:

  • De finns oftast inte i Stockholmsområdet, utan på mindre orter.
     

  • De har valt en smal nisch med sin produkt.
     

  • De gör inte av med särskilt mycket kapital. Faktum är att många växer enbart med egna medel.

Håll till godo! 

HELA LISTAN: Sveriges 30 mest lovande doldisbolag

Siffrorna för omsättning och resultat avser svenska kronor år 2020 om inget annat anges. Bolagen är listade i bokstavsordning.

365id

Gör det möjligt att scanna, verifiera och överföra data från id-handlingar direkt till ett företags affärssystem.

På så vis blir det enklare att stoppa bedrägerier – och säljprocesser kan snabbas upp när en kontroll tar kortare tid. Har bland andra biluthyrningsjätten Europcar som kund.

  • Omsättning: 13 miljoner
  • Resultat: 1 miljon
  • Medarbetare: 9
  • Externa investerare: Prioritet Finans, privatinvesterare
  • Var: Halmstad

46Elks

Gör det enkelt för företag att skicka och ta emot sms. Fokuserar på enkelhet vilket gör det möjligt även för mindre företag att använda företagets API.

Har vuxit snabbt de senaste åren i tysthet, medan mer välkända aktörer som Sinch och Twilio skördat stora framgångar i ett liknande segment. Har kunder som Espresso House, Karolinska Institutet, Carnegie Fonder och Hemnet.

  • Omsättning: 24 miljoner
  • Resultat: Nollresultat
  • Medarbetare: 11
  • Externa investerare: Almi Invest samt privatinvesterarna Carl Holmquist, Mathias Ackermand och Filip Larsson.
  • Var: Uppsala

Accumbo

Ligger bakom mobilappen Blodtrycksdoktorn – en digital vårdtjänst specialiserad på människor med högt blodtryck. Bolaget skickar hem en blodtrycksmätare till användarna. Användarna mäter själva och svarar på en rad frågor i appen, där de också kan kontakta en specialistläkare.

Eftersom högt blodtryck är ett kroniskt besvär är tanken att bolaget ska kunna ha långa relationer med patienterna. 40 procent av den vuxna befolkningen har högt blodtryck. Växte med 500 procent under 2020.

  • Omsättning: 12 miljoner
  • Resultat: –16 miljoner
  • Medarbetare: 17
  • Externa investerare: Min Doktor-grundaren Magnus Nyhlén, Brighter, (börsnoterat svenskt hälsoteknikbolag), Christian W Jansson (tidigare ordförande Kappahl och Min Doktor)
  • Var: Kalmar

Accumbos app Blodtrycksdoktorn har fått ett uppsving under corona-pandemin.

Adlede

Har tagit fram en avancerad teknik för kontextuell annonsering. Ikea använder till exempel bolagets tjänst i flera länder för att placera sina annonser i rätt typ av sammanhang.

Tjänsten scannar av publicisters sajter efter till exempel innehåll om klimatkrisen eller om jämställdhet, och placerar annonsen i det mest relevanta sammanhanget. Flera danska mediehus är också samarbetspartners.

  • Omsättning: 2,2 miljoner
  • Resultat: –2,5 miljoner
  • Medarbetare: 9
  • Externa investerare: Codemill, VK Media, Partnerinvest Övre Norrland
  • Var: Umeå

Teamet bakom Adlede.

Ancon

Plattform som låter restauranger hantera beställningar och ta betalt. Går med vinst och finansierar sin tillväxt med egna kassaflöden.

Lanserade nyligen både app för take away-beställningar och en molnplattform som gör Ancon oberoende av specifik hårdvara.

  • Omsättning: 35 miljoner
  • Resultat: 1 miljon
  • Medarbetare: 34
  • Externa investerare: Nej
  • Var: Lysekil / Örebro

Animals.ai

"Ansiktsigenkänning för grisar – har en rad tunga kunder på gång". Så beskrev en av Breakits tipsare innovationsbolaget från Lund, som använder bildigenkänningsalgoritmer för att hitta sjukdomar och kartlägga beteenden hos djur i lantbruket.

Flera i det svensk-kinesiska teamet har forskarbakgrund. Har lanserat sin första produkt: Djuröga.

  • Omsättning: Inget bokslut
  • Resultat: Inget bokslut
  • Medarbetare: 6
  • Externa investerare: Okänt
  • Var: Lund

"Ansiktsigenkänning för grisar" – så beskriver Breakits tipsare innovationsbolaget Animals.ai. Foto: TT

Arkimera Robotics

Har utvecklat en självlärningsalgoritm för automatisering av tjänstesektorn – och kallar sig själva för ett deep tech-företag.

Tjänsten kan till exempel ta bort manuellt arbete med datainmatning, formulärhantering och dokumentläsning. Den första produkten AzoraOne riktar sig mot redovisningsbranschen.

  • Omsättning: 800.000 kr
  • Resultat: −1,9 miljoner
  • Medarbetare: 4
  • Externa investerare: Northern CapSek Ventures
  • Var: Kalmar

Blikk

Har tagit fram ett affärssystem som förenklar bokföring, orderhantering, lönehantering och tidrapportering.

Säljs som en SaaS-tjänst och har de senaste åren fått fart på tillväxten. Siktar på att öka sina prenumerationsintäkter (ARR) till cirka 20 miljoner under 2021.

  • Omsättning: 13,7 miljoner
  • Resultat: − 400.000 
  • Medarbetare: 18
  • Externa investerare: Nej
  • Var: Piteå

Kersti Bergström är vd på Blikk som har en SaaS-tjänst för tidrapportering.

Blipp

En Sifo-undersökning visar att de flesta svenskar tycker det är jobbigt att köpa bil av en annan privatperson.

Blipp är en tjänst som hjälper människor att genomföra affären, genom att en Blipp-expert finns med parterna på videomöte och inspekterar bilen när affären ska göras upp.

Kunderna får också via Blipp tillgång till billån, försäkring och betalning direkt i mobilen. Söker kapital under första kvartalet 2021.

  • Omsättning: 42 miljoner
  • Resultat: −400.000 
  • Medarbetare: 4
  • Externa investerare: Nej
  • Var: Stockholm

Centra

E-handelsplattform nischad mot den så kallade direct to consumer-trenden – som kända bolag som Ideal of Sweden och Stronger surfar på.

Utöver de två nyss nämnda bolagen finns även Sandqvist, Eton och Craft bland kunderna. Bolaget skiljer sig från andra e-handelsplattformar eftersom det är anpassat för webbshoppar där bara ett enda varumärke säljs. Säljs som en SaaS-tjänst.

  • Omsättning: 23 miljoner
  • Resultat: 2 miljoner
  • Medarbetare: 39
  • Externa investerare: Nej
  • Var: Stockholm

Clipsource

Verktygslåda för mediebolag som bland annat hjälper till att strukturera, anpassa och tillgängliggöra komplex metadata. Har lönsam tillväxt med kunder som Storytel, HBO, Disney och TV4.

Tjänar på trenden med att allt fler medieprenumerationer lanseras.

  • Omsättning: 9,6 miljoner
  • Resultat: Nollresultat
  • Medarbetare: 12
  • Externa investerare: Nej
  • Var: Stockholm

deBroome

En portal där företag kan samla all information om sitt varumärke – allt från logga till förklarande texter om vad det signalerar. Har kunder som H&M, SEB, Axfood och Spendrups.

  • Omsättning: 6,4 miljoner
  • Resultat: 200.000
  • Medarbetare: 10
  • Externa investerare: Nej
  • Var: Stockholm

DH Anticounterfeit

En digital lösning för att skydda företags varumärken och IP-rättigheter från piratkopiering. Säljs som en prenumeration i molnet. 

  • Omsättning: 7,4 miljoner
  • Resultat: −4 miljoner
  • Medarbetare: 18
  • Externa investerare: Almi invest, Entreprenörinvest och Readsoft-grundaren Jan Andersson
  • Var: Halmstad

Freemelt

Snabbväxande bolag som utvecklar 3d-printers för metall. Vänder sig till universitet och företag inom forskning och utveckling, och använder sig av en open source-plattform så att olika aktörer ska kunna dela kunskap.

  • Omsättning: 10,6 miljoner (2019)
  • Resultat: 300.000 (2019)
  • Medarbetare: 10
  • Externa investerare: Industrifonden
  • Var: Mölndal

Knodd

Nischad nätläkare för barnsjukvård i mobilen. Har 98 procents kundnöjdhet på 30.000 föräldrar som använt appen. Erbjuder utöver läkarbesök också kurser och matnyttig information för exempelvis nyblivna föräldrar.

Föräldrar kan också spara viktig hälsoinformation om barnet, till exempel vaccinationer, i Knodd. Bolaget är just nu på väg att ta in en såddrunda.

  • Omsättning: 4 miljoner
  • Resultat: −4 miljoner
  • Medarbetare: 9
  • Externa investerare: Add Health Media, Lukas Brisman och Daniel Stensiö
  • Var: Göteborg


Jakob Hedlund och Josefin Svegborn är grundare till Knodd.

Ljusgårda

Pionjär inom inomhusodling av grönsaker. Bolaget kan försörja delar av Sverige med till exempel färsk sallad året runt, utan att behöva importera. Huserar i en gammal träfabrik i Tibro på Västgötaslätten.

Med hjälp av automatisering kan luft, ljus och vatten kontrolleras på ett optimalt sätt. H&M:s ordförande Karl-Johan har investerat via bolaget Philian – något som Skaraborgs Läns Allehanda var först med att rapportera om.

  • Omsättning: 2,3 miljoner
  • Resultat: −18 miljoner
  • Medarbetare: 34
  • Externa investerare: Karl-Johan Persson, ordförande H&M
  • Var: Tibro

Metaforce

Bolagets plattform gör det enklare för myndigheter att digitalisera hela sin kommunikation med medborgarna. Har tidigare vunnit en norsk upphandling där landets motsvarighet till Försäkringskassan gick över till Metaforce-plattformen.

För stora myndigheter är det dels en utmaning att gå över från papper till molnet – men också ett problem att hantera alla olika mallar och format för exempelvis ett besked om sjukersättning.

  • Omsättning: 18 miljoner
  • Resultat: Nollresultat
  • Medarbetare: 20
  • Externa investerare: Provider Investment, MFX Invest
  • Var: Stockholm

Mindforce Game Lab

Utvecklar underhållande spel som ska bidra till bättre hälsa – baserat på medicinsk forskning.

I det första spelet ska utomjordingen Fig hjälpa personer med depression eller bipolär sjukdom. Grundare är tidigare Stanford-professorn Emma Lundberg.

  • Omsättning: 0 
  • Resultat: Minusresultat, har ej stängt böckerna än.
  • Medarbetare: 10
  • Externa investerare: Partnerinvest, Petter Mikaelsson, Mathias Uhlén, Grundarna
  • Var: Skellefteå

Emma Lundberg är grundare till Mindforce Game Lab. 

My Telescope (Graviz Labs)

Har tagit fram en teknik som gör det enkelt för företag att mäta hur effektiv deras marknadsföring är med hjälp av olika datakällor. Bland kunderna finns bland andra Kry, Vattenfall, Electrolux, Citygross och Pressbyrån.

Bolagets utgångspunkt är att många företag upplever det som alldeles för stort och omfattande att börja analysera sin data – de vet inte var de ska börja.

  • Omsättning: 6,1 (2019)
  • Resultat: −4,8 (2019)
  • Medarbetare: 7
  • Var: Stockholm

MYoroface 

Har utvecklat ett litet träningsverktyg som förebygger och lindrar snarkningar, sura uppstötningar, sväljsvårigheter och halsbränna. 20 procent av den i övrigt friska befolkningen i västvärlden lider av sådana besvär.

Användaren stoppar in verktyget i munnen och rör på läpparna – då aktiveras den inre muskulaturen i kroppen som får ett slags styrketräning.

90 sekunders träning per dag ger bevisad effekt och produkten säljs via bolagets egen e-handel under varumärket IQoro. Läs mer här i Breakits artikel.

  • Omsättning: 16,3 miljoner
  • Resultat: Noll till några hundra tusen i vinst, preliminärt.
  • Medarbetare: 19
  • Externa investerare: Almi Invest, Henrik Rammer (medtech-investerare), Roger Leijonqvist (tidigare Triton)
  • Var: Hudiksvall

Occtoo

Niclas Mollin och Jimmy Ekbäck var med och grundade succén Inriver, som hjälper handlare att hålla koll på sitt produktutbud. För ett par år sedan tvingades de dock sluta på sin startup – på styrelsens initiativ.

Nu har de startat ett nytt företag som hjälper handlare och varumärken att personalisera kundupplevelsen baserat på data. Bolaget heter Occtoo och har bland andra Fjällräven och Filippa K som kunder.

  • Omsättning: 10 miljoner
  • Resultat: 1,5 miljoner
  • Medarbetare: 18
  • Externa investerare: Industrifonden, 42Cap
  • Var: Vellinge

Peafowl Solar Power

Har tagit fram en helt ny typ av solceller som kan vara transparenta eller designas i vilken färg som helst, vilket gör det möjligt att få ett helt annat utseende när solcellerna till exempel täcker ytan på en byggnad.

Har sina rötter på Uppsala universitet och drivs av grundarna Cristina Paun och Jacinto Sá. Tekniken kan bland annat användas i fönster för att fånga upp värme och minska behov av annan uppvärmning i en fastighet.

  • Omsättning: 0 (2019)
  • Resultat: −1,2 (2019)
  • Medarbetare: 3
  • Externa investerare: Almi Invest
  • Var: Uppsala

Photon Sports

Använder 3D-kameror och sensorer för att ge idrottare feedback vid träning – till exempel för att testa snabbhet och explosivitet.

Vd:n Jonas Sjöberg har över 25 års erfarenhet av bland annat 3D-kameror och mätteknik från företag som Autoliv och Veoneer. Fotbollsstjärnan Hanna Marklund är också inblandad som delägare. Läs mer här i Breakits artikel.

  • Omsättning: 1 miljon
  • Resultat: 100.000 
  • Medarbetare: 7
  • Externa investerare: Partnerinvest. Treac Innovation och Unboxx.se
  • Var: Skellefteå

Hanna Marklund är med som delägare i Photon Sports.

Satcube

Tillverkar små bärbara satellitterminaler som gör det möjligt att använda internet med hög hastighet var som helst på jorden – även där all annan täckning saknas.

Allt från poliser till läkare och journalister kan ha nytta av produkterna, som utvecklas och produceras i Sverige.

Ett av mycket få unga svenska bolag som lyckats bygga en framgångsrik affär kring en avancerad hårdvaruprodukt. Har kunder som FN och Airbus.

  • Omsättning: 46 miljoner
  • Resultat: 1,4 miljoner
  • Medarbetare: 22
  • Externa investerare: Jane Walerud, Johan Koch, Jan Wulker, Leif Kristensson
  • Var: Göteborg / Karlstad

Satellitterminal från Satcube. Foto: Satcube

Skyresponse

Molnplattform för larmhantering som idag används i 7 länder. Tjänsten samordnar alla larm som kunderna har, oavsett om det är en byggnad, en person eller något annat som är larmat. Har kunder som exempelvis Doro, G4S, Röda Korset, Avarn och Addsecure.

  • Omsättning: 15 miljoner
  • Resultat: −13 miljoner
  • Medarbetare: 25
  • Externa investerare: Startkapitalgruppen i Norrbotten, Norrlandsfonden, privatinvesteraren Thomas Ivarson
  • Var: Luleå

Tecta

Vill underlätta för fastighetsägare och fastighetsförvaltare genom att erbjuda en SaaS-tjänst där de kan samla all information – avtal, kreditbedömningar, information om underhåll och så vidare.

Tecta ska marknadsföra sig med att bolaget inte har några startavgifter eller bindningstider. Kunderna kan skaffa konto genom att signera med mobilt bank-id utan att kontakta en säljare.

  • Omsättning: 0
  • Resultat: −100.000 
  • Medarbetare: 6
  • Externa investerare: Nej
  • Var: Karlskrona

United Robots

Hjälper nyhetsredaktioner med att skapa journalistik automatiserat – genom smarta textalgoritmer. Ett exempel är artiklar om vilka företag som har startats eller vilka hus som har sålts i en viss kommun.

Har kunder som Bonnier, Schibsted och spelbolaget Kindred. Kan vara en vinnare på trenden med digitala nyhetsprenumerationer, eftersom mediehusen på kort tid har fått ökade redaktionella resurser för att investera i bättre produkter.

  • Omsättning: 13,5 miljoner
  • Resultat: Nollresultat preliminärt
  • Medarbetare: 16
  • Externa investerare: Djäkne Startup Studio
  • Var: Malmö

Whitebox

Whitebox har utvecklat en ny typ av automatiserade desinfektionsprodukter – som är högaktuella under corona-pandemin.

Bolaget använder sig av UV-ljus för att ta kål på bakterier och virus. I stället för att använda till exempel handsprit kan en butik ställa in kundkorgar och kundvagnar i ett slags lådor, där ljuset renar dem.

Bolaget har även produkter för att desinficera kortläsare. Whitebox har ansökt om åtta patent.

  • Omsättning: 1,5 miljoner
  • Resultat: Nollresultat preliminärt
  • Medarbetare: 3
  • Externa investerare: Nej
  • Var: Skellefteå


På det här sättet används Whitebox-produkterna idag i mataffärer. Kundvagnar och kundkorgar renas helt från virus när de körts in i lådan.

Yomento

Tjänst för digital ledarskapsträning, med kunder som Blocket, PWC, Volvo Cars, Sandvik och Region Stockholm. Ger chefer hos kundföretagen tips och övningar, och en möjlighet att följa sin utveckling via bolagets app.

  • Omsättning: 2,8 miljoner
  • Resultat: −1,5 miljoner
  • Medarbetare: 7
  • Externa investerare: Såddrunda från icke namngivna affärsänglar
  • Var: Stockholm

Younium

Mjukvara för SaaS-bolag som säljer komplexa abonnemang med flera olika prisplaner. Younium hjälper SaaS-bolagen hålla koll på alla abonnemang i kundbasen, och ser till att allt klaffar kring bokföring och fakturering.

Surfar på trenden att många bolag ställer om till en SaaS-modell. Kunder är till exempel Scrive, Quinyx och Bambuser.

  • Omsättning: 5,7  miljoner
  • Resultat: −5,8 miljoner
  • Medarbetare: 23
  • Externa investerare: Icke namngivna privatinvesterare
  • Var: Stockholm

Få tillgång till all vår journalistik – bli medlem på Breakit!

Läs mer