Snabbväxande MYoroface låter dig träna bort snarkningar och halsbränna: “Ska bli lika vanligt som tandborste”

MYoroface Hälsa
Snabbväxande MYoroface låter dig träna bort snarkningar och halsbränna:  “Ska bli lika vanligt som tandborste”

Från vänster: Ylvali Gerling och Linn Hägg, båda medgrundare MYoroface. Foto: Press.

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Startup-bolaget MYoroface växer i raketfart med sitt träningsverktyg för kroppens inre muskler.
Produkten hjälper mot flera mycket vanliga besvär som sura uppstötningar och svårigheter att svälja.
“Vi ska lansera i minst tre länder till under året”, säger medgrundaren Ylvali Gerling.

MYoroface i Hudiksvall har tagit fram en produkt som går till botten med flera allvarliga hälsoproblem.

Runt 20 procent av den i övrigt friska befolkningen i västvärlden lider av halsbränna, sura uppstötningar och relaterade besvär. Vissa har till och med så svåra symptom att de kräks i sömnen.

Orsaken till problemen är att diafragman – en muskel i brösthålans botten – har blivit förslappad.

Svag inre muskulatur är även orsaken till att många av oss snarkar.

Traditionellt försöker vården lindra sura uppstötningar med läkemedel som minskar magsyran.

Träningsredskap man har i munnen

Men MYoroface har istället valt att fokusera på roten till problemet: Musklerna är slappa – alltså behöver de tränas upp.

Bolaget har tagit fram ett litet träningsredskap som användaren har i munnen.

“Man stoppar in den innanför läpparna, men framför tänderna, och så pressar man ihop läpparna och töjer utåt. När man gör det reser sig tungan mot mjuka gommen där känselnerver aktiveras och det sänds signaler till hjärnan som aktiverar ej viljestyrda muskler invärtes. Det blir som en styrketräning för inre muskler ända ner till diafragman”, säger MYorofaces medgrundare Ylvali Gerling.

Hon lanserade produkten 2014 tillsammans med systern Linn Hägg som är den andra medgrundaren.

Bolaget lanserade precis sin första tv-reklam. Här försöker MYoroface, med produkten IQoro, att använda humor för att skapa intresse kring sin produkt. 

Uppfinningen bakom den patenterade produkten, som heter IQoro, har sina rötter i forskning som systrarnas mamma Mary Hägg började med redan för 30 år sedan.

90 sekunders träning per dag ger bevisad positiv effekt – alltså att besvären blir mindre allvarliga eller försvinner.

Användarna googlar på sina besvär

Till skillnad från många andra medicinteknikbolag har MYoroface valt att sälja sin produkt via egen e-handel.

Det var dock inte planen från början.

“När vi lanserade 2014 trodde vi att vårdgivarna var vår målgrupp. Vi fick en del försäljning direkt, men efter ett par år kände vi att det hände för lite. Samtidigt hade vi redan från start haft en enkel e-handel utifall att några konsumenter skulle vilja köpa direkt. Vi märkte att det var ganska många som gick in där och tog tag i det själva, för de fick ingen hjälp av vården”, berättar Ylvali Gerling.

Idag står den egna e-handeln för 95 procent av företagets försäljning.

Bolaget har byggt upp en stor kunskapsbank med innehåll om symptom och lindring. Den viktigaste trafikkällan är organisk sök – användarna googlar på sina besvär och landar på sajten.

“Jag tror att många inte förstår hur mycket det här påverkar människors livskvalitet. Bara att inte kunna äta ordentligt med familjen, om man har svårt att svälja till exempel. Många känner sig väldigt ensamma, för det är lite pinsamt att prata om. Därför har vi också startat en Facebook-grupp där användarna kan ge varandra träningstips och dela erfarenheter”, säger Ylvali Gerling.

Läs fler artiklar
LÄS MER