Klart: Böter för felparkerade elsparkcyklar – men det blir inte du som betalar

Lime Voi Elscooter
Klart: Böter för felparkerade elsparkcyklar – men det blir inte du som betalar

Foto: Istockphoto/TT

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Bolagen får böter för elsparkcyklar som står i vägen – nu funderar jättarna på hur de ska få felparkerarna att betala.

Nästan över en natt var de överallt i Stockholm under hösten 2018. Elsparkcyklarna hade intagit staden och blev snabbt ett populärt färdmedel för stadsbor som ville ta sig korta sträckor i innerstan.

Men de har också skapat mycket irritation framförallt för att de har stått parkerade eller slängda på trottoarer och gångvägar.

För att få bukt med problemet gav Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén, MP, i höstas parkeringsvakterna i uppgift att flytta felparkerade elscootrar. Planen var då att börja debitera elsparkcykelbolag som Voi, Tier och Lime för kostnaden.

Och på måndagskvällen klubbades beslutet i Stockholms kommunfullmäktige.

"Vi vill att elsparkcyklarna ska göra det enklare att ta sig fram på Stockholms gator. Istället är det ofta tvärtom"; säger Daniel Helldén, MP, i ett pressmeddelande.

"Nu tar vi till nya verktyg för att få undan röran."

Varje felparkerad elsparkcykel kommer att kosta 250 kronor, en avgift som skickas till elscooterbolaget varje gång parkeringsvakter flyttar undan en felplacerad elsparkcykel. 

Eric André är Sverige-chef på Voi. Han säger de är positiva till beslutet. 

“Vi vill vara tydliga med att vi vill samma sak som alla stockholmare, att de ska vara enkelt att ta sig fram och att scootrar inte ska stå i vägen”. 

Vad skulle det här förslaget kunna innebära i kostnader för er?

“Summan är inte det viktiga, det viktiga är att problemet blir löst. Vi sitter i samma båt som staden, vi vill inte att scootrarna ska vara felparkerade. Vad gäller kostnader så återstår det att se”.

Testades under hösten

Systemet testades under hösten och under de tre första veckor flyttade parkeringvakter ungefär 300 elsparkcyklar. Skulle det fortsätta i den takten skulle kostnaden landa på i runda slängar 100.000 kronor i månaden för elsparkcykelbolagen.

Både Lime och Voi sa då att de undersökte möjligheten att skicka vidare kostnaden till åkaren som parkerat slarvigt. 

Den stora svårigheten är att bevisa att det är åkaren som har parkerat fel. Någon annan än användaren kan trots allt knuffa iväg eller flytta cykeln efter att den har parkerats.

Redan i dag måste Lime-åkarna fotografera sin elsparkcykel när de parkerar och Voi har ett liknande projekt i Helsingborg. I Vois projekt får kunder som missköter sig vid upprepade tillfällen böta 250 kronor.

“Vi vet att den absoluta majoriteten parkerar väl, men det finns en minoritet som ställer dem väldigt fel. Piloten kommer hjälpa oss att informera dem som gör fel. Det här kommer också ge oss väldigt bra data, vi kommer få in bilder från varje åktur vilket gör att vi kommer kunna se beteendemönster”, säger Eric André.

Om försöket i Helsingborg lyckas är planen att rulla ut samma system i hela Sverige.

Sedan tidigare har de olika elsparkcykelbolagen ett gemensamt initiativ med en parkeringspatrull som går runt och parkerar om felparkerade fordon. 

Läs fler artiklar
LÄS MER