Krönika: Arash Gilan

Att Löfven inte e-handlat är inte bara pinsamt – det är allvarligt för Sverige

e-handel
Att Löfven inte e-handlat är inte bara pinsamt – det är allvarligt för Sverige

Arash Gilan

Breakits krönikör Arash Gilan oroas över bristen på intresse för digitaliseringen från statsministern.

”En statsminister som inte e-handlat är ju som en eunuck som skall lagstifta om familjepolitik” så skrev en näringslivsprofil till mig när jag twittrade om statsminister Stefan Löfvens nu kända intervju där han säger "Jag har aldrig handlat något på nätet, jag tillhör väl den generationen möjligtvis". 

Det finns mycket man kan säga om detta där ena spåret på sociala medier har varit att håna statsministern, och där e-handlare har rabattkoder samt kampanjer som går ut på ”Gör inte som Stefan – handla online”.

Det andra spåret har gått mer i linje med att det kanske inte är så konstigt, karln är ju lite äldre och som den politiska kommentatorn Göran Greider twittrade: ”Tycker det är charmigt att Löfven aldrig näthandlat. Han är lika trygg som en fast telefon och det är bra i kristider.”

Men det finns även ett tredje och mer allvarsamt spår – att det faktiskt är riktig illa och allvarsamt att Sveriges statsminister aldrig intresserat sig nog för det digitala att han tagit sig tiden att e-handla. Jag kan köpa att en äldre människa inte förmår att förstå sig på det digitala eller att handla på nätet, men statistiken säger annat.

Statsministern är 63 år gammal och kollar vi på svenskar och deras internetvanor har över 80 procent av svenskar i åldrarna 56–65 år handlat via nätet under pandemin. Över 70 procent av de som är 66–75 år har gjort det, och drygt 40 procent av de som är över 75 år.

Att vår statsminister inte är en del av alla dessa är inte bara pinsamt, men som sagt även allvarligt för Sverige. Stefan Löfven är inte ens gammal men nu råkar han vara Sveriges statsminister och därtill totalt ointresserad av det som sker digitalt, och det är oroväckande.

Sveriges digitaliseringsstrategi som man kan läsa om på Regeringskansliets hemsida lyder:

”Det övergripande målet är att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter”.

Kanske kan det då vara passande att Sveriges regeringschef någorlunda försöker leva som han lär, men det har han ju även de senaste veckorna visat sig ha lite svårt med. 

För 26 år sedan hette vår statsminister Carl Bildt och den 5:e februari 1994 skickade han ett mejl till USA:s president Bill Clinton, och skrev då historia när det blev den första digitala korrespondensen i historien mellan två statschefer.

Slutet av 1990-talet markerade även det en höjdpunkt i Sveriges framfart kring internet och det digitala. Mycket tack vare kloka politiska beslut kring datorer och internet som gör att Sverige blir internationellt erkänd genom bolag som Skype, Spotify, Mojang och Klara.

När vi nu gått in i år 2021 ser jag dock med oro på framtiden. Framtidens ekonomi har det digitala som grund i allt från produkter och tjänster, till valutor. Regeringen som har haft makten i över sex år nu verkar inte ha något större intresse i frågan, och just nu tas få, om några initiativ alls. Redan maj 2018 skrev jag ett öppet brev här på Breakit där jag frågade vad Stefan Löfvens digitala vision för Sverige är och hur vi ska vi ska kunna fortsätta att ligga i framkant.

Då skrev jag följande: Data, mjukvara och artificiell intelligens kommer likt en orkan att beröra och påverka varje industri, organisation, företag och land. Ingen kommer undan.

2020 har visat hur sant detta är och det går undan nu och jag och många med mig är nu oroade över att vi som land ska halka efter. Greider påtalade att det känns lika tryggt med en statsminister som inte näthandlar som med fast telefoni.

Men låt oss då komma ihåg att fast telefoni är beroende av koppartråd, och detta nät är snart helt och hållet nedmonterat. Det som behövs framgent är en pålitlig digital lösning som tar oss in i framtiden, och detsamma önskar jag mig när det kommer till Sveriges statsminister. 

Arash Gilan är VD och medgrundare av Viva Media som är en fullservicebyrå inom marknadsföring. Han driver även VD-Podden och skriver böcker där den senaste heter  Apparnas Planet – människans roll i en digital värld. 

Läs fler artiklar
LÄS MER