Johan Hansson ska bli padelkung i Kina – får hjälp av Jan-Ove Waldner

PadelXPadel

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Vill ta padelfebern till jättelandet.

I Sverige råder padelfeber och entreprenörerna som vill tälja guld på sporten står på rad. Men på andra sidan jorden, i Kina, är marknaden ännu i sin linda. 

Johan Hansson var tidig in på den svenska padelmarknaden och startade sitt första padelcenter i Uppsala för 6 år sedan.

“Då visste nästan ingen vad padel var”, säger han.

Men Johan Hansson var övertygad om sportens storhet och bestämde sig ganska snabbt för att satsa i Kina.

“Jag är ju en affärskille och jag tänkte att det här måste slå i Kina som är en av världens största racketmarknader. 100 miljoner kineser spelar badminton varje dag – tänk om lika många börjar med padel. Det har en enorm potential”, säger han och fortsätter:

“När jag hade tänkt på det en stund fick jag min vansinniga idé – jag bestämde mig för att etablera padel i Kina och i november 2015 satt jag på ett plan på väg dit. Jag hade aldrig varit i Kina förut”

Har fått med sig svenska legendaren

Men Johan Hansson var inte ensam med satsningen. För att öppna dörrar och få uppmärksamhet på projektet hade han lyckats få bordtennislegendaren Jan-Ove Waldner (som verkligen är en superstjärna i Kina) med på tåget.

“Vi hade en gemensam bekant och när jag fick kontakt med honom tyckte han att det lät som en kul grej”, förklarar Johan Hansson.

Arbetet med att bygga bolag och skapa padelfeber i Kina har pågått i fem år nu men sporten har inte riktigt slagit än. Johan Hansson har öppnat fyra padelanläggningar i Shanghai. Den senaste är en temporär utomhusbana som ligger på Kinas största köpcenter Global harbours tak. Köpcentret har 100.000 besökare om dagen.

“Tanken är att skapa en klubbkänsla att padel är något mer än en sport, speciellt i Kina är det viktigt att också erbjuda kaféer och gemenskap runtomkring”

Ska öppna 10 nya anläggningar

Johan Hansson satsar också mycket på padelkläder, banor och andra prylar som är kopplade till sporten. Utöver det säljer han till exempel padellektioner och utbildningar. Han och entreprenören Tom Xiong, som är verksam i Shanghai, jobbar också med ett bokningssystem och en community som ska föra padelentusiaster samman. 

“Vi har flera ben och stå på och när det här slår på allvar i Kina har vi en väldigt bra position”

PadelX har han så länge ingen omsättning att skriva hem om. Bolaget har inte tagit in externt kapital utan har växt organiskt.

Men planerna framåt är stora. PadelX har just landat ett avtal med racketmärket Babolat som innebär en skjuts när det kommer till marknadsföring i Asien. 

Planen för 2021 är att expandera rejält och bygga 10 nya padelanläggningar i Kina. Bolaget vill också arrangera tre stora padelturneringar och hitta fler samarbetspartners. 

Förhoppningsvis kan Johan Hansson även ratta projektet mer på plats. Pandemin har nämligen gjort det omöjligt för honom att besöka Shanghai under det senaste året.

“Jag åkte till Sverige i januari 2020 och sen blev det kaos. Jag har bara affärsvisum så jag har inte kunnat återvända sedan dess. Men jag hoppas det blir lättare under nästa år. Jag har bra kollegor i Shanghai och det har faktiskt gått över förväntan att driva bolaget på distans”, säger han.

Läs också: Padel-boom i Sverige – de slåss om marknaden (namnen, vinnarna, företagen, techmiljardärerna)

Läs mer