Sök

Lurkit tar in 6 miljoner från speltoppen – satsar på gaminginfluencers

LurkitGaming

Sam Niskanen och Tom Niskanen. Foto: Press.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Gamingplattformen fyller kassan.


Lurkit är en plattform som aggregerar dataspelsinnehåll och utvecklar lösningar för gaminginfluencers och företag. Bolaget grundades av Sam och Tom Niskanen under 2015 och målet är att bli en tyngre SaaS-plattform inom gamingbranschen. 

Nu tar Lurkit in 5,6 miljoner kronor i en kapitalrunda där bland annat Almi invest och Karl Magnus Troedsson, tidigare vd på Dice, investerar. Pengarna ska användas till att utveckla plattformen och satsa på marknadsföring. Lurkit har bland annat tagit fram en automatiserad lösning som kopplar ihop marknadsförare med gaming-influencers som vill genomföra kampanjer på plattformen.

Sam Niskanen är vd för Lurkit.  

“Inom gaming har influencermarketing blivit den största marknadsföringskanalen för utgivare och spelutvecklare, men det har inte funnits ett smidigt sätt att mötas utan att ta omvägen via agenturer. Via vår influencerplattform kan vi nu automatiserat koppla ihop företagen med våra tusentals anslutna gaminginfluencers”, säger Sam Niskanen. 

I dag samlar plattformen redan 25 000 influencers och bland Lurkits samarbetspartners finns exempelvis Raw Fury och Weplay.

Inga mellanhänder behövs längre

Lurkit har byggt en plattform som aggregerar dataspelsinnehåll som exempelvis nyheter, spelsläpp och e-sportstävlingar. De låter gamers skapa egna sidor, “creator pages” för att kommunicera och dela allt sitt innehåll,  och plattformen samlar och analyserar bland annat spelinnehåll för att kartlägga marknadstrender och skapa insikter om användarbeteenden. 

Nu fokuserar Lurkit på fortsatt utveckling av sina tjänster, och flaggar för att de ska ta in mer pengar under nästa år. Karl Magnus Troedsson, som har en bakgrund som vd på speljätten Dice, kommenterar sin investering. 

”Lurkit möjliggör direkta samarbeten mellan de som vill nå ut med sina spel, och de influencers som kan skapa trovärdigt innehåll till passande målgrupper. Inga mellanhänder behövs längre och det blir en markant förenkling av denna typ av marknadsföring för både spelutvecklare och spelförläggare”, säger Karl Magnus Troedsson. 

Förra året hade bolaget en omsättning på 0 kronor och gjorde en förlust på 4,3 miljoner kronor.

Läs mer