Sök

Curb satsar på digitala restauranger – backas av EQT Ventures

CurbMat på nätetdark kitchen

Carl Tengberg, medgrundare och vd, Felipe Gutierrez, medgrundare och CSO, Camilla Kildal, kommersiell chef, Kristian Smith, Creative Director på Curb. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Satsar tungt på att framtiden ligger i restaurangmat över nätet.

Den nya svenska startupen Curb är nästa aktör som tror stenhårt på konceptet med dark kitchens. Dark kitchens är ett relativt nytt fenomen i Sverige för restauranger som bara finns på digitala plattformar där kunder kan beställa maten för hemkörning istället för att besöka restaurangen. Bolaget grundades i maj 2020 men har hittills smugit lite under radarn. 

Bakom bolaget står Delivery Heross tidigare Norden-vd Carl Tengberg och tidigare Foodora-kollegan Felipe Gutierrez – nu tar man in 3,2 miljoner euro, cirka 33 miljoner kronor, i nytt kapital.

Det är EQT Ventures som leder rundan, tillsammans med tidigare investerare i bolaget. 

“Vi har suttit på andra sidan bordet tidigare och nu vill vi använda vår bakgrund och expertis inom restaurangbranschen. Vi har också erfarenhet av att bygga stora bolag snabbt vilket vi vill nyttja”, säger Carl Tengberg och fortsätter. 

“Jag hade fem fantastiska år på Foodora och Delivery Hero, men kände att jag ville ner på marken igen och bygga något eget.”

Har redan lanserat 6 varumärken

Redan idag är verksamheten igång och bolaget har sex varumärken som just nu går att hitta på plattformar som Foodora, Wolt och Uber Eats för kunder som befinner sig i Stockholms innerstad. 

Tanken är däremot att växa snabbt och bolaget har även siktet inställt mot att ta sig ut i europa.

“På lång sikt har vi stora ambitioner, men vi tar en sak i taget.”

Under coronapandemin har många restauranger kämpat för att överleva i samband med att människor tvingas hålla sig borta från folkmassor för att slippa smittas. Carl Tengberg säger att de inte försökte tajma lanseringen med coronapandemin, men att den däremot skyndar på utvecklingen där människor vänjer sig vid att beställa mat hem. De vill också lösa problem som de ser i branschen, med låg lönsamhet, inkonsekvent kvalite och höga priser.

“Vi har helt designat vårt egna kök och våra egna recept vilket gör att vi äger alla delarna själva. Sedan är vårt slutmål inte nödvändigtvis att operera dark kitchens, utan vi vill förbättra kundupplevelsen och det här är ett sätt att experimentera med den”, säger Carl Tengberg.

Sandra Malmberg är venture lead på EQT ventures.

“Det är väldigt spännande att se Curb gå in på marknaden och ta ett helhetsgrepp kring att utveckla värdekedjan. Vi har följt den enorma hypertillväxten på leveranssidan genom vår tidiga investering i Wolt och ser tydligt att det finns en möjlighet att göra samma resa på utbudssidan med smarta kök som är designade för hemleverans”, säger hon i ett uttalande.

Läs mer