Sök

Emanuel Karlsten

Podden drog in 2 miljoner på sin julkalender – men alla pratar om den nya högersajten

Mediepodden

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Emanuel Karlsten vill lyfta en annan fråga än det som dominerar mediedebatten.

En ny högerpolitisk sajt ska lanseras. Kvällstidningar gör gräv om lanseringen, SR gör specialinslag. Det är en obegriplig hajp – inte minst när det finns så många andra intressanta mediesatsningar att diskutera.

Som Therese Lindgrens intervju med Statsministern. Polisens IGTV-satsning.

Eller att podden Flashback forever lyckats sälja 11 000 julkalendrar och cashar in två miljoner.

Jag tänker inte ens nämna namnet på den nya högerprojektet, eftersom det inte finns. Att det eventuellt finansieras av fem miljoner kronor och har lockat ett antal högerpolitiska namn är såklart spännande och kan vara talande för vår tid, men motiverar givetvis inte det riksintresse som det getts.

Sveriges Radios Studio Ett har gjort special.

Expressen gjort flera gräv.

Men det är klart: Bakom allt finns en medie-oro över att den konsensusbild om svenska medier ska brytas. Att vi inte längre ska se medier som oberoende utan politiska aktörer, likt amerikaner ser Fox news och CNN. Där är medier inte längre oberoende parter som försöker förmedla nyheter, utan allt mer partsinlagor. Det finns väl saker som talar för att oron inte är helt obefogad, och den där bredare frågan talar vi om i veckans Mediepodden.

Men här på Breakit vill jag istället lyfta fram två av våra andra samtalsämnen: Framför allt Flashback forever.

Redan tidigare i våras intervjuade vi grundarna av podden och lyfte fram hur de på ett mycket imponerande sätt finansierat sin podd via Patreon. Idag får de in närmare 20.000 dollar i månaden, tack vare Patreon. De har hittat in i en stark internetkultur, blivit godkända och älskade. Det ger dem också ett otroligt inflytande – som de nu kapitaliserat på.

Genom att göra julkalender i begränsad upplaga, med ett av Flashbacks mest ikoniska berättelser, “Böglyftet”, har de sålt över 11 000 kalendrar. Och därmed dragit in över 2 miljoner kronor! Alltså ungefär hälften av hela den budget den nya högersajten påstås ha. Det säger så väldigt mycket om podden och möjligheterna för de medieinitiativ som förstår sin publiks behov.

Och så till sist Therese Lindgren. I tider där influencers bespottas och klappas på huvudet, går Therese Lindgren från klarhet till klarhet. Sveriges mäktigaste influencer kontaktar själv statsministern, bjuder in honom till en Instagram-live och frågar ut honom om strategin och vad unga kan göra för att hjälpa i pandemin. 200 000 tittare under de första sex timmarna  – rätt in i målgrupp.

Vi pratar om allt detta och polisens nya Instagram-satsning i veckans Mediepodden som du hittar här:

 

Läs mer