Sök

Estrid tar in 150 miljoner – backas av Cristina Stenbeck

Estride-handel

Grundaren Amanda Westerbom och delägaren Nadia Kandil, samt Cristina Stenbeck.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Når miljardvärdering – på bara 18 månader.

Grundarna bakom Estrid gjorde en undersökning med hjälp av Novus som visade att en av tre kvinnor rakar sig med hyvlar som marknadsförs mot män.

De enda rakhyvlarna som riktade sig mot kvinnor var dessutom både dyrare och upplevdes som sämre, visade undersökningen. Med de siffrorna på bordet skred de till verket och slog förra våren upp portarna till sin e-handel med rakhyvlar riktade mot kvinnor.

Nu, drygt ett och ett halvt år senare har bolaget växt rekordartat och nu fyller man kassan med 150 miljoner, skriver Dagens Industri. Värderingen landar på över 1 miljard kronor.

Campbell in som ordförande

Bland investerarna som finns med sedan tidigare finns Cristina Stenbecks och Susanna Campbells gemensamma bolag Camsten, Stardoll-grundaren Mattias Miksche, Kry-grundaren Josefin Landgård och Johan Blomqvist från Altor.

Susanna Campbell kliver också in som styrelseordförande.

"Den största aktörens slogan är 'the best a man can get'", säger Amanda Westerbom, en av grundarna till DI och fortsätter:

"Det säger ganska mycket om hur bortglömda kvinnor är på den här marknaden."

Estrid säljer framförallt sina rakhyvlar i en prenumerationstjänst men har också ett samarbete med H&M.

Anklagas för plagiat

Bolaget har anklagats för att ha kopierat hela sitt koncept från det amerikanska bolaget Billie. Enligt tidningen Resumé är både affärsidé och kommunikation en spegelbild av det amerikanska bolaget som grundades 2015 – alltså innan Estrid.

Estrid omsatte 8,2 miljoner kronor förra året och gjorde en förlust på 7,4 miljoner.

Omsättningen uppges mångdubblas under året.

Läs mer