Sök

Foodora-veteranerna satsar på spökrestauranger: “Mycket rum för utveckling"

Eatablemat

Emanuel Possnert och Amanda Kalderén. Foto: Istockphotos.com / Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vill skapa virtuella restaurangkedjor.

Helt virtuella restauranger som bara existerar på tjänster som Wolt och Foodora, ett koncept som brukar gå under namnet "ghost kitchens" eller "ghost restaurants", det vill det nya svenska bolaget Eatable vill satsa på.

Bakom satsningen står grundarna Amanda Kalderén och Emanuel Possnert som båda har en bakgrund från Foodora. De låg även bakom en liknande satsning som matbudsjätten gjorde inom området nyligen.

Enkelt förklarat handlar det om att sätta ihop restaurangkoncept med livsmedelsvarumärken som sedan tillagas av redan existerande restauranger. I fallet Foodora lanserades taco-kedjan Tacotarian tillsammans med Santa Maria i en rad svenska städer. 

“Vi jobbade med varandra på Foodora. Jag har i princip varit med sedan lanseringen i Sverige och Emanuel kom dit senare. Sen på senare tid nu var vi med och drev avdelningen som jobbar med virtuella kök och koncept. Sen har vi känt att vi båda var i ett steg i livet där vi ville testa någonting nytt och vara lite mer oberoende”, säger Amanda Kalderén.

Rullar ut första satsningen inom kort

Satsningen är alltså en byrå för virtuella restauranger som grundarna lanserade så sent som i november i år. Men tanken är ändå att ha sina första koncept ute redan i slutet av månaden eller i början december. 

“Just nu är det två företag som vi har långt gångna diskussioner med. Först ut är ett pizza-koncept som ska erbjuda de snabbaste och kanske billigaste pizzorna i Sverige med namnet Första hjälpen”, säger Emanuel Possnert. 

“Vi vill kamma hem vinsten som finns på nyårsdagen. Så det är viktigt för oss att komma igång med lanseringen i tid”, fyller Amanda Kalderén på. 

Från start är det grundarna själva som finansierar satsningen. Med i styrelsen finns också Kristina Hovmöller som fram till och med oktober i år var Country Manager Out of home för matjätten Paulig Group.

Hjälper restaurangerna att jobba datadrivet

Vad gäller själva restaurangerna så menar grundarna att de kan se flera fördelar för dem. Dels att de öppnar upp flera vägar för intäkter, men också att de får hjälp att arbeta datadrivet med maten.

“Vi har noga studerat hela förloppet mellan beställning till slutkund. Alla maträtter är också optimerade för hemleverans, så man inte ska få en tråkig upplevelse när man öppnar sin påse eller vad det nu är vid leveransen”, säger Amanda Kalderén och fortsätter.

“Det är en bransch som sitter kvar mycket i gamla rutiner och många har svårt att sätta sig in i digital spridning, förpackningar och logistik. Vi kan ge nya koncept, ta fram data som visar vad folk vill äta och hur det ska vara paketera. Ett nav som behövs i restaurangbranschen.”

För att säkerställa att restaurangerna håller bra kvalitet ska det finnas både en kravlista och ett kvalitetsprogram att följa.  När det första konceptet rullar ut så siktar Eatable på att nå ett tvåsiffrigt antal restauranger.

Den första pizzan ska enligt grundarna ta 2-3 minuter att tillaga och kommer i form av en färdig pizzabotten där restaurangen bara adderar viss topping.  

“Det kommer finnas mycket rum för utveckling kring koncepten. Vi vill att det ska finnas något för alla, men vill inte ha en för stor kostym tidigt. I början ska det vara enklare koncept där vi också kan känna av marknaden”, säger Emanuel Possnert.

Konceptet med virtuella restauranger är också något som Uber Eats bland annat började satsa på under fjolåret. Det är också ett koncept som har fungerat bra i länder som USA och Indien, berättar grundarna.

Läs mer