Filip Tysander investerar i Stepler – som vill belöna de som rör på sig

Stepler

Semir Hadiahmetagic, Niklas Frisk och Filip Tysander. Foto: press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Hälso-appen Stepler har fått upp farten och plockar in ett gäng namnkunniga investerare.

“Det kommer att bli en spännande resa”, säger Daniel Wellington-grundaren Filip Tysander, som nu kliver in i bolaget.

Startupen Stepler vill få oss att bli mer aktiva. De har därför byggt en app där användarna belönas utifrån sina fysiska aktiviteter. Du får poäng för dina fotsteg och därefter kan du byta poängen mot produkter, tjänster och upplevelser. Stepler samarbetar med en rad partners och varumärken, som Lyko och Nextory, som i sin tur får exponering i appen.

Stepler grundades under förra året av Semir Hadiahmetagic och Niklas Frisk. När vi skrev om bolaget i våras berättade de att de fått pausa sin första kapitalrunda på grund av corona, då investerarna dragit öronen åt sig. 

Det avskräckte dock inte grundarna. 

”Strategin är att gasa på. Det kanske låter konstigt nu, men folk vill röra på sig och vi ser stor potential att nå ut”, sa Semir Hadiahmetagic då. 

Backas av Filip Tysander 

Nu berättar grundarna att de under det senaste halvåret fokuserat på produktutveckling och att locka flera användare. Något som gett resultat, och de uppger att appen ”växt fruktansvärt mycket" och nu har "några hundratusen användare". 

”Vi la allt krut på framåtlutade aktiviteter, vilka föll väl ut, och i takt med att vi växte började intressanta profiler att knacka på vår dörr”, berättar Niklas Frisk. 

Stepler har nu stängt sin första kapitalrunda och tagit in ett antal nya tunga ägare. Bland investerarna finns bland annat klockkungen Filip Tysander som står bakom e-handelssuccén Daniel Wellington. 

”I och med vårens pandemiutbrott har hälsa sällan varit lika högaktuellt och Steplers framgångar är onekligen ett kvitto på det. Den väldiga tillväxten och på sättet Stepler gamifierar hälsa gör att min investering ligger lång. Det kommer att bli en spännande resa”, kommenterar Filip Tysander. 

Det rör sig om en mindre runda på runt 2 miljoner kronor, där även profiler som Prisjakt-grundaren Jonas Bonde och hälsoentreprenören Ola Lauritzson satsar. 

”Det har aldrig varit pengarna primärt vi sökt, det är kompetensen från de här profilerna. Vi har mer eller mindre kunnat handplocka investerare vilket har varit jätteskoj”, säger Niklas Frisk. 

Han menar att Steplers lösning ligger rätt i tiden, och att den kraftiga användartillväxten är ett kvitto på att bolaget är på rätt väg. 

”Jag tror också att många vill kroka arm med vår vision att göra världen hälsosammare. Vi vet att det skapats ett inaktivt samhälle där vi inte rör oss lika mycket som förr. Det här är ett initiativ för att göra något bra”. 

Siktar mot fler länder 

Steplers intäkter kommer från samarbeten med partners, den egna e-handeln och annonsintäkter. I dag arbetar runt 10 personer i bolaget. Under förra året landade omsättningen på runt en halv miljon kronor med ett minusresultat på runt 100.000 kronor. Något resultat för i år har ännu inte kommunicerats, men omsättningen uppges landa på “ett par miljoner kronor”. 

Nu är planen att fortsätta att växa i Sverige samt att expandera till nya marknader. Vilka länder det blir är ännu oklart, men målet är att göra det tillsammans med partners.

”Nu har vi bevisat att vi kan bygga och engagera användare i Sverige, vilket är en viktig kpi (milstolpe). Nu vill vi bevisa det på nya marknader och fortsätta med produktutveckling”, säger Niklas Frisk. 

Läs mer