Inriver tar in 284 miljoner: "Vi har en riktigt fin tillväxtbana"

Inriver SaaS Digitalisering
Inriver tar in 284 miljoner: "Vi har en riktigt fin tillväxtbana"

Thomas Zanzinger, vd på Inriver. Foto: Press.

Tobias Blixt

Reporter

Nu vill SaaS-bolaget från Malmö växa snabbt.
"Vi befinner oss fortfarande i startup-fasen."

Det Malmöbaserade SaaS-bolaget Inriver har tagit fram en tjänst som gör det enklare för företag att hålla ordning på sitt produktutbud online, även kallat för product information management eller kort och gott PIM. Det handlar både om att underlätta hanteringen av produkterna, men också informationen ut mot kunden.

Nu tar bolaget in 284 miljoner kronor i en runda som leds av Lugard Road Capital, men där även tidigare ägare som Verdane, Industrifonden, Zobito och Roosgruppen deltar. Det nya kapitalet ska användas till snabbare expansion och USA pekas ut som en viktig marknad för bolaget. Även Storbritannien och Tyskland lyfts fram som kommande viktiga satsningar.

“Inriver är fortfarande ett bolag som befinner sig i startup-fasen, det grundades 2007 men är i allra högsta grad fortfarande en startup med de upp och nedgångar som följer den typen av bolag”, säger Thomas Zanzinger som klev på vd-rollen i Inriver i april.

“Bolagets grundare Johan Boström och Johan Billgren är dessutom fortfarande aktiva både operationellt i bolaget och i styrelsen. De fattade tidigt fördelen med att sälja produkten som en SaaS-tjänst, vilket jag skulle i efterhand skulle säga var ett av de viktigaste beslut de tagit. Vi har en riktigt fin tillväxtbana nu.”

Växer – men förlorar pengar

Inriver-koncernen hade under fjolåret en nettoomsättning på 205 miljoner kronor och övriga intäkter på cirka 60 miljoner kronor. Resultatet landade samtidigt på minus 82 miljoner kronor.

Under 2018 låg den totala omsättningen på cirka 169 miljoner kronor med en förlust på cirka 64 miljoner kronor.

Thomas Zanzinger lyfter fram att tillväxten inom den digitala handeln i år har varit större än någonsin och då växer också behovet av tekniska lösningar.

“Köpare förväntar sig konsekventa och engagerande kundupplevelser i alla kanaler, det betyder att produktinformation måste vara exceptionell för att öka intäkterna. Globala företag kan inte slösa tid och pengar på manuella processer, felaktiga uppgifter eller oförmåga att skala. Den senaste kapitalrundan möjliggör att vi kan hjälpa ännu fler företag att lösa dessa utmaningar”, säger han.

Jonathan Green är partner på Lugard Road Capital kommenterar investeringen:

”Vi är glada att samarbeta med inriver i denna finansieringsrunda för att driva tillväxt. Den digitala handeln utvecklar sig snabbt och det här kommer bara att stärka Inriver i sin ledande position på marknaden.”

Huvudkontor i Malmö

Inriver har idag huvudkontoret i Malmö men finns även representerade i både Nederländerna och i USA. Idag hanterar bolaget cirka 500 kunder och 1500 varumärken globalt. 

Bland bolagets kunder finns bolag som Intersport, Consortio Fashion Group, Cartier och Alfa Laval.

På kort sikt väntar en kraftig expansion i antalet anställda från de omkring 120 som idag arbetar på bolaget.

“Målet är att nå en ARR på 600 miljoner kronor till 2023 och en av nycklarna för att nå det målet är att växa internationellt men också att fortsätta utveckla produkten. Där är kontoret i Malmö väldigt viktigt och Norden är fortfarande vår största marknad, men vi har ett väl distribuerat företag som gjort att vi lyckats med närvaron på olika marknader”, säger Thomas Zanzinger och fortsätter:

“USA brukar ofta vara en ‘make or break’ för europeiska bolag. Men där har vi exempelvis visat att vi kan lyckas med ta över 100 kunder idag.”

Läs fler artiklar
LÄS MER