Sök

Dib Travel backas av Wallenberg – här är deras strategi i resekrisen

Dib hotel

Daniel Vasiljevic.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Tvingades tänka om.

Dib Travels mål är att göra affärsresandet lättare för både företag och deras anställda. Bakom bolaget står Timothy Walentynowicz och Daniel Vasiljevic som byggt en bokningslösning som hanterar allt från hotell till flyg och transporter. Tjänsten löser även och hanterar utgifterna, så att de anställda inte behöver betala ur egen ficka och ligga ute med pengar. 

Dib Travel har lockat en rad tunga investerare som H&M:s Karl-Johan Persson, byggherren Percy Nilsson, Ryska posten-grundaren Daniel Pilotti och Knut Frängsmyr som är vice vd på Klarna. 

Planerna är ambitiösa och bolaget har tidigare flaggat för att de räknade med att omsätta runt 80 miljoner kronor med fortsatt minusresultat under förra året. 

Men nu har de, i likhet med många andra bolag, fått tänka om i och med corona. För det går inte att sticka under stol med att krisen slagit skoningslöst mot resebranschen där de senaste månaderna kantats av nödrop, rekonstruktioner och konkurser i takt med att människor nästan helt slutade att resa. 

Inte direkt ett framgångsrecept för ett bolag vars affärsmodell är beroende av att folk reser. 

”Första kvartalet var bra och vi ökade fyra gånger jämför med året innan. Sedan kom corona och det blev totalstopp”, berättar Daniel Vasiljevic, medgrundare av Dib Travel. 

Det här innebär dock inte att grundarna lutat sig tillbaka för att vänta in bättre tider. Nej, de har istället satsat på ett nytt affärsben, i form av en SaaS-lösning, där de licensierar ut sin plattform till andra resebyråer. Det vill säga, istället för att sälja mot slutkunder så säljer de även sin affärsreseplattform direkt till byråerna som i sin tur rullar ut den till sina företagskunder.  

Daniel Vasiljevic förklarar att det tog beslutet redan innan corona, men att krisen nu drivit på utvecklingen. Han berättar att närmare 90 procent av bokningsförfrågningarna i dag hanteras manuellt på affärsresebyråerna, exempelvis via telefon eller mejl. Under corona har många byråer tvingats göra sig av med anställda, vilket ökat behovet av nya lösningar. 

”Vilket gjort att efterfrågan på vår teknologi ökat lavinartat. Det enda sättet att komma ur nuvarande läge stavas modernisering och digitalisering”, säger Daniel Vasiljevic. 

Wallenberg backar Dib Travel 

Under våren har bolaget även fyllt på kassan med runt 20 miljoner kronor. Större delen av kapitalet kommer från från Wallenbergs investeringsbolag FAM, via 82:an Invest. 

Frågan om kapitalet tagits in för att hålla näsan ovan vattenytan under corona tillbakavisas av Daniel Vasiljevics, som hänvisar till att det kostar att utveckla tekniken samt att landa nya partners.  

”Att bygga en sådan här stor och omfattande plattform har tagit tid och kostat pengar. Det kräver stadiga partners som tror på oss och ett inflöde av kapital. Vi är stolta över att våra partners funnits för oss i utvecklingsfasen”. 

Dib Travel räknar med att den skalbara lösningen på sikt ska utgöra en betydande del av bolagets omsättning, men delar inte prognoser. 

Daniel Vasiljevic säger att Dib hittills tecknat orderingångar, där de levererar tekniken till affärsbyråerna, med byråer som tillsammans omsätter en resevolym på 2,5 miljarder kronor. Det innebär rent konkret att resebyråer är beredda att använda deras produkt – men allt hänger på att det finns människor som reser. 

“Resandet kommer tillbaka” 

Daniel Vasiljevics är, kanske inte helt oväntat, övertygad om att resandet kommer att komma tillbaka på liknande nivåer som innan. 

”Frågan är inte om, utan hur lång tid det tar. Det finns olika faktorer som styr det, som hur individer och bolag agerar. Men en sak är säker, de företag som i framtiden väljer att träffas fysisk kommer helt klart att ha en fördel mot konkurrenterna. Allting man gör, som till exempel att sälja, planera och inspirera blir mycket bättre fysiskt”. 

Dib Travel har ännu inte offentliggjort sitt bokslut för 2019. I år ökade omsättningen snabbt i det första kvartalet, för att sedan falla och nu börjat visa tecken på en blyg återhämtning.

Överlever ni om resandet inte börjar komma igång? 

”Ja. Vi har så pass stora volymer och värden i dom kontrakt vi tecknar. Vi ser dessutom redan nu, jämfört med inget resande i mars, en återhämtning av affärsresandet till tio procent jämfört med innan corona. Beroende på lite olika faktorer är det fullt möjligt att vi når 40-60 procent i slutet av nästa år. Resandet kommer tillbaka, det är tveklöst”.

 

Läs mer