Sök

Nenda låter företagen streama TV – laddar för expansion

NendaStreaming

Teamet bakom Nenda, Per Romild, Carl Johan Barnekow och Anders Hässel. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

”Vi riktar nu blicken mot tillväxt och att snabbt ta andelar av den miljardmarknad som B2B-TV representerar”, säger Anders Hässel, medgrundare av Nenda.

Att klicka runt på streamingtjänster som Netflix och Viaplay har blivit ett självklart inslag i vardagen för många av oss, och utbudet av underhållning är enormt. För privatpersoner vill säga, det är nämligen inte alls lika vanligt förekommande med tv-streamingtjänster som riktar sig till företag. I dag får många verksamheter nöja sig med det traditionella tv-nätet. 

I musiken ser det däremot annorlunda ut, med bolag som exempelvis Soundtrack Your Brand, som byggt sina affärsmodeller på att licensiera musikstreaming mot företag. Nu har det svenska företaget Nenda börjar erbjuda en liknande lösning mot tv-streaming. 

Själva affärsidén bygger på att Nendas plattform ska göra det lättare för företag att kunna visa tv-program, serier och filmer i kommersiella miljöer. Det vill säga exempelvis på hotell, kontor eller i väntrum utan att krångla med paraboler och hårdvara.  

Nenda grundades av Anders Hässel, Per Romild och Carl Johan Barnekow.  

“Det enda man behöver nu är vår mjukvarubaserade app som ligger direkt på en smart-tv. Innan har man bara kunnat titta på det som är på de linjära kanaler just då, men nu kan du se på vad du vill, när du vill”, säger Anders Hässel.

Han säger att bolaget erbjuder kunderna ett helt nytt konsumtionsbeteende, som är bättre och kostnadsmässigt likvärdigt jämfört med det som erbjuds på marknaden idag. 

Nenda har tagit in 11,5 miljoner kronor från en rad ängelinvesterare. På ägarlistan finns bland annat Carl Palmstierna, tidigare Partner i Goldman Sachs, och Björn Lifvergren som byggt upp miljardbolaget BTI Media som jobbar med översättningar. 

Anders Hässel menar att det som lagt grunden för Nendas möjligheter att utvecklas och lyckas på marknaden är att streamingtekniken blivit tillgänglig för alla. I och med det har det traditionella marknadsduopolet, som baserats på vem som äger satelliter eller fiberinfrastruktur, luckras upp. 

“Innehållsägare, broadcasters och operatörer som tidigare var beroende av varandra, och bästa vänner för att skapa intäkter till varandra, är nu största fiender och största partners. Alla vill äga kundrelationen. Vi erbjuder bara innehållsägare ett sätt att tjäna mer pengar på det innehåll de redan har utan strategisk konflikt inom deras konsumentaffär”, säger Anders Hässel. 

Har landat tunga avtal

Nenda har bland annat  landat avtal med viktiga partners som TV4 Media, Discovery Networks Sweden och SF Studios. Liksom tillverkare som  Samsung, Philips och LG. 

“Vi erbjuder också nya affärsmodeller och genererar inte enbart intäkter på månadsbasis utan också genom att gästerna kan köpa till innehåll genom vår betallösning. Varje ny kund vi skaffar tjänar de mer pengar på än de gör idag, det gillar content-ägare och broadcasters”, säger Anders Hässel. 

Nenda rullades ut i Sverige i juni, men den stora lanseringen sker nu, och bolaget har siktet inställt på global expansion. I början av nästa år kommer bolaget att rullas ut i Norden och därefter ligger fokus på Storbritannien och Mellanöstern.  

”Vi riktar nu blicken mot tillväxt och att snabbt ta andelar av den miljardmarknad som B2B-TV representerar, både i Sverige och utomlands”, säger Anders Hässel.

Läs mer