Så blev klockkungen Filip Tysander och Bianca Ingrosso ett team

Caia cosmetics e-handel influencers
Så blev klockkungen Filip Tysander och Bianca Ingrosso ett team

Caroline Englund

Reporter

Bianca Ingrosso: “Det var svårt att tacka nej”

Förra veckan avslöjade influencern och entreprenören Bianca Ingrosso att hon lanserar sitt sminkmärke Caia cosmetics i Asien. Till sin hjälp har hon bland andra Daniel Wellington-grundaren Filip Tysander, hans sambo Bim Norman och Daniel Wellington-profilen Peter Hultgren. Samarbetet sker genom ett gemensamt bolag.

Under måndagen deltog Bianca Ingrosso på Breakits digitala event Scaleup Week och då berättade hon mer om samarbetet och hur det uppstod.

“De approcherade oss och ville köra Caia i Asien – och då var det svårt att tacka nej”, säger hon. 

Starka på sociala medier

Det svenska klockbolaget Daniel Wellington är som bekant en riktig framgångssaga och har växt till en omsättning på 2,6 miljarder kronor på bara några år. Bolaget, som förvisso har tappat både när det gäller tillväxttakt samt redovisade en förlust på 176 miljoner kronor under 2019, har historiskt varit väldigt starka på sociala medier, och har bland annat framgångsrikt arbetat med influencers för att marknadsföra sitt varumärke.

Enligt Bianca Ingrosso var det just Caia Cosmetics marknadsföringsstrategi som Filip Tysander fick upp ögonen för.

“Han var imponerad över hur vi talar i sociala medier och av våra lanseringar”, säger hon och berättar att även Filip Tysanders sambo Bim Norman (som också har en bakgrund på Daniel Wellington) har följt Caia cosmetics och gillar konceptet.

De ska tillsammans med Hongkongbon Peter Hultgren driva Caias lansering och försäljning i Asien genom det nyöppnade kontoret i Hongkong. 

“Vi ska jobba med samma process där som i Sverige – alltså med grymma influencers som är stora där och har en grundkärlek för kvinnor, business och make up”, säger Bianca Ingrosso. 

Caia cosmetics grundades 2018 av Bianca Ingrosso, hennes manager Vanessa Lindblad samt Mikael Snabb och Jesper Matsch. Bolaget har växt i raketfart och när hälften av aktierna såldes till riskkapitalet Verdane landade värderingen på 400 miljoner kronor.

Breakit Scaleup Week pågår hela veckan – kolla in programmet och fixa dina biljetter här.

LÄS OCKSÅ: Bianca Ingrosso om framtiden: ”Vill börja investera i andra bolag”

Läs fler artiklar
LÄS MER