Indivds ansiktsigenkänning testas i Stockholm – 46 kameror ska analysera kunder

Indivd ansiktsidentifikation Ansiktsigenkänning
Indivds ansiktsigenkänning testas i Stockholm – 46 kameror ska analysera kunder

Fredrik Hammargården, Indivd

Caroline Englund

Reporter

Anonymiserad ansiktsigenkänning testas nu i Best of Brands butik i Sickla köpkvarter i Stockholm.

Hotet om butiksdöden har fått svenska butikskedjor och gallerior att desperat leta efter sätt att locka kunderna tillbaka. En het teknik som seglat upp den senaste tiden är ansiktsigenkänning – något som ska hjälpa butikerna att få bättre koll på sina kunder. 

Breakit har tidigare berättat om att flera bolag arbetar med den nya, kontroversiella tekniken och att svenska butikskedjor finns bland bolagens kunder. 

För ungefär ett år sedan lämnade det svenska bolaget Indivd in en ansökan till Patent- och registreringsverket för att skydda företagets nya teknik, som gör det möjligt att anonymt följa och identifiera människors beteenden över tid och plats utan att spara persondata. Tekniken är baserad på ansiktsigenkänning via befintliga kameror som redan finns uppsatta i en stor del av landets butiker. Tekniken är nu patenterad och godkändes i somras av Datainspektionen.

Testar tillsammans med Best of Brands

Först ut med att göra ett pilottest av tekniken är Best of Brand som har en 3000 kvadratmeter stor butik i Sickla köpkvarter. Där ska nu 46 kameror följa kunderna och analysera deras beteende. 

Bilderna hjälper butiken att identifiera besökarnas ungefärliga ålder, kön, om de ställer sig i kö, provar plagg, lämnar butiken utan att handla och om de är kunder som varit där förut.

“Vi gör detta för att vi vill skapa kundnytta och en bättre shoppingupplevelse. Vi vill att kunden ska vara i fokus och vill därför skapa ett mer kunddrivet sortiment och ett mer anpassat kundvarv. Det är våra besökare som ska få styra vad de vill ha och hur butiken ska se ut. Därför vill vi lära oss och förstå deras köpbeteenden, livsstilar och behov bättre”, säger Markus Näsholm, vd på Best of Brands i ett pressmeddelande. 

Helt anonymt

Användningen av ansiktsigenkänning har kritiserats men enligt Indivd är deras teknik helt anonym och den har som sagt fått tummen upp av Datainspektionen som anser att den inte strider mot GDPR.

“Vi ser idag en massiv insamling av personuppgifter i samhället. Det mesta vi gör idag bevakas online, via våra mobiltelefoner och genom ansiktsigenkänning. Olika appar används för att registrera våra rörelser och beteenden, vilka intressen vi har och vilka vi umgås med. Som en motvikt till denna integritetskränkande datainsamling har vi under flera år ägnat oss åt forskning och utveckling i syfte att ta fram världens första anonymiseringsteknologi för bilddata”, säger Fredrik Hammargården, kommersiellt ansvarig på Indivd i ett pressmeddelande.

Han förklarar att bolaget använder butikernas befintliga kameror för att samla in och omedelbart anonymisera bilderna. 

“Istället för personinsikter har vi velat skapa gruppinsikter för en djupare förståelse om människors rörelser och beteenden”, säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER